گاورنر دیزل ژنراتور به چه صورت کار می کند؟

مقدمه:

یکی از از وسایلی که در دیزل ژنراتور مورد استفاده قرار می گیرد گاورنر دیزل ژنراتور است که به نوعی یک دستگاه کنترل و تثبیت کننده دور دیزل و فرکانس است. گاورنر ها در کارخانه های سازنده برای دیزل های مختلفی تنظیم می شوند که موتور دیزل باید با نوع گاورنر همخوانی داشته باشد. این انطباق سیستم گاورنر با دیزل ژنراتور به بهره وری بیشتر کمک می کند.

مروری بر گاورنر دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور ها یکی از سیستم هایی هستند که برای تولید برق بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. این ژنراتور ها می توانند در مکان های مختلفی به کار گرفته شوند که توان آن ها نسبت به مجموعه می تواند کم و زیاد باشد. در نظر داشته باشید که دیزل ژنراتور ها در داخل خود، سیستم ها و همچنین تجهیزاتی دارند که هر کدام می تواند میزان بهره‌ وری از ژنراتور را افزایش دهد یا اینکه کاربرد های دیگری داشته باشند. برای مثال یکی از وسایلی که در دیزل ژنراتور مورد استفاده قرار می گیرد، گاورنر دیزل ژنراتور است که به نوعی یک دستگاه کنترل و تثبیت کننده دور دیزل و فرکانس است. گاورنر ها در کارخانه های سازنده برای دیزل های مختلفی تنظیم می شوند که موتور دیزل باید با نوع گاورنر همخوانی داشته باشد. این انطباق سیستم گاورنر با دیزل ژنراتور به بهره وری بیشتر کمک می کند. گاورنر را رگولاتور سرعت نیز می نامند، زیرا همانطور که گفته شد وسیله‌ای جهت کنترل دور دیزل ژنراتور است. گاورنر دیزل ژنراتور در برند های مختلفی به بازار عرضه می‌شود و شما می توانید با توجه به نیاز و کاربرد آن و نوع موتور دیزل ژنراتوری که می خواهید برای آن گاورنر استفاده کنید، یک مدل را انتخاب نمایید. عملکرد گاورنر دیزل ژنراتور به صورتی است که می تواند فرکانس خروجی در حالت بی بار و در حالت باردار را ثابت نگه دارد، البته این موضوع در مورد سرعت دیزل نیز صادق است. فرآیند کارکرد گاورنر به این صورت است که سیگنال کنترلی مناسب با توجه به تعداد پالس تولیدی ایجاد می شود که در نتیجه کنترل و تثبیت دیزل ژنراتور را به دنبال دارد. همچنین گاورنر در موتور دیزل ژنراتور نیز فرآیند هایی انجام می دهد که از جمله می توان به سوخت رسانی و افزایش و کاهش آن با توجه به میزان بار خروجی اشاره کرد. این کاهش و افزایش بار به این منظور انجام می شود که دور دیزل ژنراتور به ۱۵۰۰ دور بر دقیقه به صورت ثابت باقی بماند. در پاراگراف های بعدی در مورد انواع گاورنر دیزل ژنراتور صحبت خواهیم کرد. همچنین در مورد کاربرد های گاورنر دیزل ژنراتور توضیحاتی ارائه خواهد شد.

انواع گاورنر های دیزل ژنراتور

گاورنر ها همانطور که گفته شد وظیفه کنترل دور دیزل و فرکانس را به عهده دارند. گاورنر ها با توجه به نوع کارکرد و یا ساختار های مختلف انواع متفاوتی دارند. گاورنر ها در صنعت موتور های دیزلی، گازی، نیروگاه های مختلف و … کاربرد دارند که از اجزای متفاوتی تشکیل شده اند. به صورت کلی آن ها را می توان به سه دسته گاورنر دیزل ژنراتور مکانیکی، الکترونیکی و هیدرو مکانیکی دسته بندی کرد. هر کدام از این گاورنر ها ویژگی های خاص خود را دارند که به توضیح آن ها می پردازیم.

گاورنر مکانیکی

یکی از انواع گاورنر دیزل ژنراتور، گاورنر های مکانیکی هستند که بر روی موتور دیزل ژنراتور نصب می شوند و می توانند انژکتور دیزل ژنراتور را کنترل کنند که این موضوع توسط یک اهرم که بر روی پمپ انژکتور موجود است اتفاق می افتد. انواع گاورنر دیزل ژنراتور مکانیکی از چرخ دنده، هرز گرد، وزنه و زنجیر های کوچک تشکیل شده اند که هر کدام از این اجزا باید به درستی کار کنند تا در عملکرد نهایی اختلال ایجاد نشود. گاورنر های مکانیکی برای کنترل دما از یک نوار ترمو استاتیک استفاده می کنند که به عنوان ورودی در آن تعبیه شده است. از طرفی این ورودی اهرم دستی نیز دارد که اپراتور می تواند با چرخاندن یک پیچ، راندمان را تعیین کند. گاورنر های مکانیکی تقریبا قدیمی هستند و امروزه تقریبا کارکرد خود را از دست داده اند. یکی از دلایلی که استفاده از این گاورنر ها از بین رفته این است که سرعت و دقت کمی دارند و علاوه بر این قابلیت کنترل از راه دور را ندارند.

گاورنر الکترونیکی

یکی دیگر از انواع گاورنر دیزل ژنراتور که در صنایع مختلف کاربرد دارد، گاورنر های الکترونیکی هستند. گاورنر های الکترونیکی که دارای ساختار خاص خود هستند، می‌توانند عملکرد دیزل ژنراتور را تحت تاثیر عملکرد خود قرار دهند. در گاورنر های الکترونیکی سیگنال دور موتور از طریق Magnetic Pick-up قابل دریافت است. مگنتیک پیک آپ بر روی پوسته Flywheel بسته شده است. از طریق این قطعه یک ولتاژ به گاورنر ارسال می‌شود که فرکانس آن رابطه مستقیمی با دور موتور دارد. پس از اینکه ولتاژ به گاورنر دیزل ژنراتور ارسال شد این ولتاژ در داخل گاورنر به ولتاژ DC متناسب با دور موتور تبدیل می شود و به اکچویتور منتقل می شود. اکچویتور که وظیفه آن تبدیل سیگنال های الکتریکی دریافتی از گاورنر به خروجی مکانیکی است تغییرات دور موتور را بر عهده دارد. از طرفی این دستگاه بر روی موتور نصب شده است.

گاورنر هیدرو مکانیکی

یکی دیگر از انواع گاورنر دیزل ژنراتور که حجم زیادی نیز دارند، گاورنر های هیدرو مکانیکی می‌باشند. در ساختار این گاورنر ها می‌توان چرخ دنده، هرزگرد، وزنه ای که دارای سیلندر و پیستون است و همچنین لوله های هیدرولیک را مشاهده کرد. عملکرد گاورنر دیزل ژنراتور هیدرو مکانیکی به این صورت است که از طریق چرخ دنده ها وزن تسمه انرژی به یک پیستون که داخل سیلندر تعبیه شده است، انتقال می‌یابد و پیستون، این نیرو را به نیروی هیدرولیک تبدیل می کند و پس از آن به انژکتور منتقل می شود و سپس تبدیل انرژی انجام می گیرد. گاورنر های هیدرومکانیکی همانطور که اشاره شد حجم بسیار زیادی دارند و برای موتور های بزرگ و نیروگاه‌ های برق آبی مورد استفاده قرار می گیرند .در نیروگاه ها به خصوص نیروگاه های برق آبی که نیروی زیادی برای تبدیل انرژی لازم است، می ‌توان از نیروی گاورنر دیزل ژنراتور هیدرو مکانیکی استفاده کرد و از طرفی میزان ورود آب به توربین ها نیز کنترل می شوند. یکی دیگر از کاربرد های گاورنر های هیدرومکانیکی استفاده در دیزل های کشنده قطار است. با استفاده از این گاورنر دیزل ژنراتور دور موتور تحت کنترل لوکوموتیوران قرار می گیرد. تمایز این گاورنر ها با گاورنر های مکانیکی که امروزه تقریبا هیچ استفاده ای ندارند، این است که قابلیت کنترل از راه دور را دارا می باشند. کنترل از راه دور توسط لوله های پنوماتیک و هیدرولیک انجام می شود. یکی دیگر از مزیت های گاورنر های هیدور مکانیکی این است که قدرت بالایی دارند و البته باید گفت که سرعت آن ها تقریبا پایین است.