کارکرد دیزل ژنراتور پرایم چگونه است؟

دیزل ژنراتور ها در شرایط اضطراری، پیوسته یا دائم به کار گرفته می شوند و این شرایط کاملاً بستگی به وضعیت کاربر یا مصرف کننده دارد. در این مقاله ما قصد داریم در مورد دیزل ژنراتور پرایم و مقایسه آن با انواع دیزل ژنراتور های اضطراری و دائم کار صحبت کنیم.

دیزل ژنراتور ها انواع مختلفی دارند

مولد های برق یا همان ژنراتورها امروزه در دنیای تکنولوژی جایگاه بسیار مهمی دارند و می توانند در صورت نیاز و اضطرار جایگزین شبکه سراسری برق شوند. یکی از انواع این مولد های برق دیزل ژنراتور ها هستند که این دسته بندی نیز مدل های مختلفی را شامل می‌شود. دیزل ژنراتور ها در شرایط اضطراری، پیوسته یا دائم به کار گرفته می شوند و این شرایط کاملاً بستگی به وضعیت کاربر یا مصرف کننده دارد. در این مقاله ما قصد داریم در مورد دیزل ژنراتور پرایم و مقایسه آن با انواع دیزل ژنراتور های اضطراری و دائم کار صحبت کنیم. پیش از پرداختن به دیزل ژنراتور پرایم یا انواع ژنراتور های دیگر باید گفت مولد های برق دیزلی یکی از پر کاربرد ترین و پر مصرف ترین ژنراتور های موجود در بازار هستند که به دلیل سوخت ارزان بسیار مورد استفاده قرار می گیرند‌. البته باید گفت یکی دیگر از دلایل استفاده از دیزل ژنراتور ها این است که قابلیت سازگاری با شرایط اقلیمی و آب و هوایی متفاوت را نیز دارا می باشند. انواع مختلف دیزل ژنراتور ها کارکرد و عملکرد های خاص خود را دارند که شما بسته به نیاز و مصرف خود می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید. دیزل ژنراتور ها در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تجهیزات امروزه می توانند در خط تولید بسیاری از کارخانه های بزرگ نقش بسیار مهمی در صورت عدم وجود شبکه برق سراسری ایفا کنند. در حالت های مختلف که برای یک دیزل ژنراتور وجود دارد و ما از آن در موقعیت های متفاوت بهره می گیریم راندمان و بازده کار می تواند متغیر باشد. برای مثال کارکرد دیزل ژنراتور پرایم تقریباً تا ۷۵ درصد، مورد استفاده قرار می گیرد. در پاراگراف های بعدی در مورد انواع دیزل ژنراتور در شرایط اضطراری، دائم کار، پیوسته یا پرایم توضیحاتی ارائه خواهیم کرد تا شما بهتر با ساختار و عملکرد این مولد های برق آشنا شوید.

عملکرد دیزل ژنراتور پرایم

همان طور که گفته شد دیزل ژنراتور ها در حالت های مختلفی وجود دارند و عملکرد آن ها می تواند متناسب با شرایط متفاوت باشد. یکی از این موارد عملکرد دیزل ژنراتور پرایم یا عملکرد دیزل ژنراتور در شرایط پرایم یا پیوسته است. در حالت کلی می‌توان گفت دیزل ژنراتورهای پرایم مولد های برقی هستند که در شرایط پیوسته فعالیت می‌کنند و می‌توانند یک جایگزین مناسب برای شبکه برق سراسری یا برق شهری باشند. دیزل ژنراتور پرایم می‌ تواند در موقعیت و مکان هایی مورد استفاده قرار بگیرد که دسترسی به شبکه برق سراسری به هیچ عنوان امکان پذیر نیست یا اینکه برای طولانی مدت برق شبکه در دسترس نمی باشد. راندمان و بازده این حالت از دیزل ژنراتور ها تقریباً بالا است و می تواند بدون محدودیت زمانی به فعالیت های بسیاری ادامه بدهد. موقعیت و مکان هایی که استفاده از نیروی برق ممکن است به زمان بالای ۳ ساعت در روز نیاز داشته باشد، دیزل ژنراتور های پرایم یا پایه می توانند انتخاب بسیار درستی باشند. در حالت کلی تمامی اصول پایه ای این ژنراتور ها با هم برابر است اما توان خروجی دیزل ژنراتور ها آن ها را از هم متمایز کرده است. حالت پرایم یا پایه یکی از سه مواردی است که برای دیزل ژنراتور ها می تواند مورد استفاده قرار بگیرد و تقریبا به طور خلاصه می توان گفت این حالت را می توان بدون محدودیت زمانی با بازدهی بسیار بالا در نظر گرفت. در پاراگراف های بعدی در مورد دو حالت بعدی دیزل ژنراتور ها یعنی دیزل ژنراتور دائم کار و دیزل ژنراتور اضطراری صحبت خواهیم کرد.

دیزل ژنراتور اضطراری

یکی دیگر از دیزل ژنراتور هایی که طراحی و تولید می شوند، مولد های برق دیزلی اضطراری هستند. این ژنراتور ها اصولا در موقعیت و مکان های حساس مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند در بسیاری شرایط نقش مهمی را ایفا کنند. دیزل ژنراتور های اضطراری به صورت خلاصه به ژنراتور هایی گفته می شوند که می‌ توانند از حداکثر توان خود در یک موقعیت استفاده کنند. همانطور که از نام این ژنراتور ها مشخص است این مدل بیشتر برای موقعیت های حساس مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال بیمارستان ها و مراکز درمانی یکی از مواردی هستند که توسط این مولد های برق در صورت قطع شبکه سراسری برق می توانند پشتیبانی شوند. از دیگر موارد مصرف این ژنراتور ها در مناطق مسکونی، فرودگاه ها و برخی صنایع و کارخانه ها مانند صنعت مواد غذایی است. این دستگاه ها و سیستم ها برای شرایط اضطراری هنگام قطع موقت برق چه در صورت قطع شدن شبکه سراسری و چه در صورت قطع شدن برق مجموعه می توانند تا بازگشت به حالت اولیه و وصل شدن برق، استفاده شوند. یکی از دلایلی که می توان گفت این دستگاه ها برای موقعیت های حساس بسیار مناسب هستند این است که پاسخگویی بسیار سریعی دارند اما برای بازه زمانی کوتاه مدت طراحی شده اند. باید گفت این دستگاه ها از نظر امنیت بسیار مورد تایید و قابل اعتماد هستند و می توان در شرایط ویژه از آن ها استفاده کرد. این شرایط ویژه اصولا ارتباط مستقیمی با سلامت یا امنیت افراد حاضر در مکان و موقعیت دارد.

دیزل ژنراتور دائم کار

علاوه بر دیزل ژنراتور پرایم و دیزل ژنراتور اضطراری که در پاراگراف های قبلی در مورد آن ها توضیح داده شد یک مدل دیگر که بسیار ممکن است در برخی شرایط و موقعیت ها مورد استفاده قرار بگیرد، دیزل ژنراتور دائم کار می باشد. یکی از مصارف گسترده این مولد برق در نیروگاه های برق اتمی است. یکی دیگر از موارد استفاده از ژنراتور های دائم کار در مراکز اطلاعاتی برای تامین برق به صورت دائمی است. مراکز دیتا سنتر از جمله مجموعه و مراکزی محسوب می‌شوند که در تمامی روز های سال فعالیت می‌کنند و این مجموعه ها باید برای جلب رضایت مشتری فعالیت خود را حتی به صورت لحظه ای داشته باشند. اهمیت عدم قطع برق در این مراکز بسیار بالا است. به همین دلیل از این دیزل ژنراتور ها استفاده می شود.

دیزل ژنراتور پرایم که تقریبا برای سه ساعت کار در روز می تواند مورد استفاده قرار بگیرد و در صورت استفاده بیشتر از دیزل ژنراتور بهتر است نوع دائم کار جایگزین شود. در نظر داشته باشید استفاده از یک نوع دیزل ژنراتور برای یک موقعیت و مکان مشخص باید بر اساس توان مصرفی سنجیده شود.