نکات مهم در مورد ژنراتور خانگی

موتور برق همان ژنراتور است که در توان های مختلفی تولید می شود و در انواع متفاوت صنعتی، خانگی و … کاربرد دارد. در این مقاله ما قصد داریم در مورد ژنراتور خانگی یا همان موتور برق های خانگی با توان کمتر توضیحاتی ارائه دهیم. ژنراتور ها در مکان های مختلفی مانند منازل، بیمارستان ها و مراکز درمانی، هتل و رستوران ها و … مورد استفاده قرار می گیرند.

موتور برق یا ژنراتور

موتور برق یکی از سیستم ها و وسایلی است که می تواند در مجموعه و موقعیت های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد. این دستگاه یک مولد الکتریکی است که می تواند انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی و نیروی برق تبدیل کند. موتور برق همان ژنراتور است که در توان های مختلفی تولید می شود و در انواع متفاوت صنعتی، خانگی و … کاربرد دارد. در این مقاله ما قصد داریم در مورد ژنراتور خانگی یا همان موتور برق های خانگی با توان کمتر توضیحاتی ارائه دهیم. ژنراتور ها در مکان های مختلفی مانند منازل، بیمارستان ها و مراکز درمانی، هتل و رستوران ها و … مورد استفاده قرار می گیرند. دیزل ژنراتور ها انواع مختلفی دارند که از جمله می توان به ژنراتور های دائم کار و اضطراری اشاره کرد. ژنراتور های خانگی از دسته ژنراتور های اضطراری محسوب می شوند که کاربرد های بسیاری می توانند داشته باشند. این ژنراتور ها عمدتا قابل حمل و به اصطلاح پرتابل هستند و می توانند با سوخت های مختلفی اعم از بنزین، گاز، گازوئیل و … کار کنند. برند های مختلفی اقدام به تولید ژنراتور خانگی می کنند که می توان به برند کشور های اروپایی، چینی، ایرانی و … اشاره کرد. محصولات تولیدی برند های مختلف مسلما کیفیت و قیمت های متفاوتی دارند که شما با توجه به توان مالی خود و همچنین استفاده از مولد برق می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید. موتور برق های خانگی را نیز می توانید با اندازه گیری بار مصرفی و تطابق میان هر دو خریداری کنید.

انواع ژنراتور خانگی و ویژگی های آن ها

ژنراتور های خانگی با توجه به ویژگی ها و خصوصیاتی که دارند، تقسیم بندی می شوند و یکی از مهمترین این فاکتور ها و عوامل انتخاب سوخت مناسب می باشد. موتور برق های خانگی که با نام موتور برق های مسافرتی نیز شناخته می شوند. ژنراتور های خانگی با سه سوخت متفاوت که در زیر شرح داده می شود، کار می کنند.

موتور برق یا ژنراتور خانگی گاز سوز

ژنراتور خانگی گاز سوز به دلیل نوع سوختی که دارد تقریبا می توان گفت از موتور برق هایی است که کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. البته باید گفت که استفاده از این ژنراتور ها به میزان بسیار کمی باعث آلودگی هوا می شوند و نسبت به موتور برق های بنزینی از نظر اقتصادی بسیار به صرفه تر هستند. از جمله مورد مهمی که از ویژگی های این موتور برق ها محسوب می شوند این است که این ژنراتور ها بی خطر هستند و می توان گفته به نسبت ژنراتور های بنزینی طول عمر بیشتری دارند. ژنراتور خانگی گازسوز نیز با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی نیز می تواند در مناطق مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

موتور برق یا ژنراتور خانگی بنزینی

نوع دیگری از انواع ژنراتور خانگی ژنراتور های بنزینی است. این موتور برق ها را می توان از پر کاربرد ترین انواع موتور برق ها محسوب کرد. ژنراتور های بنزینی برای محیط هایی که به شبکه گاز سراسری دسترسی ندارند می توانند مورد استفاده قرار بگیرند و البته باید توجه داشته باشید که بر خلاف ژنراتور های گازی، این موتور برق ها می توانند موجب آلودگی هوا شوند. این موتور برق ها می توانند گاز هایی مانند دی اکسید کربن تولید کنند و به همین دلیل این ژنراتور ها نباید در فضاهای بسته مورد استفاده قرار بگیرند. استفاده از این ژنراتور ها در فضا های بسته می تواند موجب خفگی افراد شود.

موتور برق یا ژنراتور دیزلی

ژنراتور های دیزلی نوع دیگری از موتور برق ها هستند که از یک موتور و یک آلترناتور تشکیل شده است. سیستم های احتراق در این موتور برق ها به صورت تراکمی تعبیه شده است و احتراق در این سیستم ها بدون جرقه اتفاق می افتد. این در حالی است که در موتور برق های بنزینی و گازی سیستم ها با جرقه کار می کنند. سیستم احتراق و سوخت رسانی یک پمپ انژکتور دارد و به همین دلیل این سیستم سوخت تراکمی است. تجهیزات به کار رفته در دیزل ژنراتور ها شامل شاسی، تانک سوخت، کانوپی یا اتاقک فلزی، سیستم های کنترلر و … است که هر کدام از این تجهیزات یک نقش مهم در ساختار دیزل ژنراتور ایفا می کنند. یکی از نکات مهمی که در مورد دیزل ژنراتور ها چه در ابعاد خانگی و چه در ابعاد صنعتی وجود دارد این است که این سیستم ها آلودگی صوتی بسیاری تولید می کنند و اگر با اتاقک فلزی یا کانوپی پوشش داده نشوند می توانند به میزان زیادی آلودگی صوتی ایجاد کنند. کانوپی ها با لایه ای از کامپوزیت در درون پوشانده می شوند و می توانند به همین صورت یک عایق صوتی و حرارتی محسوب شوند. این ژنراتور ها اگر در محیط های حساس به صدا به کار گرفته شوند باید برای آن ها از عایق استفاده شود. از طرفی اتاقک های فلزی می توانند ژنراتور و تجهیزات و قطعات آن را از شرایط محیطی و آب و هوایی حفاظت کنند.

نکات مهم در مورد ژنراتور خانگی

استفاده از ژنراتور خانگی که به اصطلاح همان موتور برق نیز گفته می شود باید با توجه به یک سری نکات و اصول انجام بگیرد. از جمله این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ژنراتور خانگی توان بالای زیادی ندارد به همین دلیل سعی کنید از موتور برق ها برای زمان طولانی استفاده نکنید زیرا آسیب جدی به سیستم وارد می شود این آسیب زمانی شدت پیدا می کند که از حداکثر توان موتور برق استفاده کنند.
  • باید به صورت منظم و طبق تعاریف استاندارد نگهداری و سرویس ژنراتور ها انجام شود زیرا این موضوع باعث می شود که بازده موتور ها در طولانی مدت حفظ شود. سرویس ژنراتور ها شامل روغن کاری، تمیز کاری و … می شود که باید طبق اصول معین شده نیز انجام شود.
  • ژنراتور خانگی نیز مانند ژنراتور های صنعتی باید در مکانی استفاده شود که حرارت موتور آن با کار کردن افزایش پیدا نکند و محیط تهویه مناسب داشته باشد.
  • قسمت موتور یک ژنراتور خانگی در واقع مهمترین اجزای آن است که یک موتور درون سوز می باشد و باید توجه داشته باشید که بیش از حد توان و ظرفیت نباید از آن کار کشید. زیرا به مرور زمان موتور ضعیف می شود و این امر موجب سوختگی موتور می شود.