مانیتورینگ و کاربرد آن در صنعت

مقدمه:

شاید تا به حال در دنیای امروزه با پیشرفت دنیای فناوری و تکنولوژی اصطلاحات بسیاری برای شما نام آشنا باشند. این عبارات و اصطلاحات در صنعت های مختلف کاربرد های گسترده و البته متنوعی دارند. یکی از فرآیند هایی که از جمله فناوری های روز دنیا محسوب می شود، مانیتورینگ است.

مروری بر مانیتورینگ

شاید تا به حال در دنیای امروزه با پیشرفت دنیای فناوری و تکنولوژی اصطلاحات بسیاری برای شما نام آشنا باشند. این عبارات و اصطلاحات در صنعت های مختلف کاربرد های گسترده و البته متنوعی دارند. یکی از فرآیند هایی که از جمله فناوری های روز دنیا محسوب می شود، مانیتورینگ است. شاید برای شما هم سوال باشد که این فناوری به چه منظور و در چه موقعیت هایی استفاده می شود؟ یا اینکه اهمیت این موضوع در صنایع مختلف چیست؟ در این مقاله ما قصد داریم در مورد مانیتورینگ، اهمیت و قابلیت های آن در صنایع مختلف توضیحاتی ارائه دهیم. به طور خلاصه می توان گفت که مانیتورینگ یک فرآیند برای مشاهده موقعیت یک سامانه یا سیستم است که شما می توانید هر لحظه آن را رصد کنید. با استفاده از این سیستم شما قادر به رصد و مشاهده لحظه ای سایت ها و سامانه هایی هستید که در حال کار کردن هستند. این کار به شما امکان می دهد که از وضعیت کلی، عیب و نقص های سایت یا سامانه به صورت کامل و جامع اطلاع داشته باشید. این سیستم به شما امکان می دهد که بتوانید تجهیزات به کار رفته در یک سامانه را به خوبی ارزیابی کنید و آن ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. مانیتورینگ مانند بسیاری از فناوری های نوین و حتی قدیمی در دنیای تکنولوژی دارای تاریخچه و پیشینه ای است که در پاراگراف بعدی در مورد آن صحبت خواهیم کرد. کنترل اطلاعات و علملکرد سیستم ها و تجهیزات موجود در یک مجموعه می تواند از مزیت های بسیار خوب مانیتورینگ باشد.

تاریخچه مانیتورینگ

مانیتورینگ را می توان از کنترل کننده های پیشرفته در سراسر دنیا دانست که در اواخر قرن بیستم میلادی وارد دنیای فناوری شد. این سیستم ها به مرور وارد صنایع مختلف شدند و توانستند پیشرفت های شایان توجهی در این زمینه ها رقم بزنند. در همین قرن مشکلات مختلفی در سیستم ها و سامانه های متفاوت وجود داشت که از جمله می توان به نویز و خطا در تابلو و سیستم های کنترلی اشاره کرد. در اواسط قرن بیستم میلادی کنترل کننده های منطقی توانستند در این عرصه در صنایع مختلف برای عیب یابی بسیاری از سیستم ها مورد استفاده قرار بگیرند. چندین سال بعد حدودا در اواخر قرن بیستم و سال 1975 سیستم مانیتورینگ اختراع شد و به عنوان یکی کنترل کننده ها در کنار سایر سیستم های کنترلی وارد این عرصه شد. تا به امروزه این سیستم ها تاثیرات بسیار مثبتی در کنترل و عیب یابی سیستم و سامانه های متفاوت داشته اند، تا جایی که در جهان تکنولوژی امروزه سیستم های مانیتورینگ یکی از کنترلر های مهم و اساسی در دنیای کنترل کننده ها محسوب می شوند. جایگاه ویژه و اهمیتی که این سیستم ها امروزه دارند، تقریبا با سایر سیستم ها قابل مقایسه نیست و حضور آن ها در پروژه های مختلف ضروری است. در جهان کنونی بسیاری از صنایع اعم از صنعت شیمی، خودرو سازی، پتروشیمی، غذایی و … از این سامانه ها استفاده می کنند. باید گفت در واقع امروزه بدون وجود سیستم های مانیتورینگ کنترل  و بررسی فرآیند های در حال انجام، تقریبا کاری غیر ممکن است.

مزایای سیستم مانیتورینگ

سیستم های مانیتورینگ همانطور که در پاراگراف های قبلی اشاره شد تاثیر بسیار بالایی بر روی سیستم و سامانه های کنترل داشتند. این سیستم ها مزایای بسیار زیادی دارند که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم های مانیتورینگ به دلیل بررسی و عیب یابی هایی که انجام می دهند می توانند بهره وری را افزایش دهند که می توانند بر حالت کلی یک فرآیند یا روند کاری تاثیر بسزایی داشته باشند.
  • با استفاده از این سیستم، بهره برداری از سیستم های سخت افزاری یک مجموعه بهبود می یابد. برای مثال اگر یک سیستم کامپیوتری به خوبی کار نکند این سیستم های کنترلی می توانند آن را تشخیص دهند و عیب یابی انجام شود.
  • با وجود این سیستم در یک سامانه یا فرآیند، میزان حوادث بسیار کاهش پیدا می کند و البته اگر حادثه ای هم طی کار اتفاق بیفتد می تواند به سرعت آن را تشخیص دهد و از تلفات جانی و مالی بیشتر جلوگیری کند.
  • یکی دیگر از مواردی که می توان از مزایای این سیستم ها از آن ها نام برد، این است که سیستم های مانیتورینگ اجازه اختلال در سرور ها یا قطع شدن آن ها را نمی دهند.
  • با استفاده از این سیستم ها در مجموعه های مختلف، عملکرد صحیح سیستم ها زمان بسیار کمتری نیاز دارند، به دلیل اینکه سیستم های مانیتورینگ می توانند از سیستم ها و سامانه ها به خوبی مراقبت کنند.
  • این سیستم ها تنوع بسیار بالایی دارند و به همین دلیل در بسیاری مجموعه ها می توانند مورد استفاده قرار بگیرند.
  • این سیستم ها می توانند اطلاعات خود را از منابع متفاوتی جمع آوری کنند. این موضوع می تواند باعث فراهم شدن بسیاری از داده ها و اطلاعات مختلف شود.

نکات کلی در مورد سیستم های مانیتورینگ

یکی از نکاتی که در مورد سیستم و سامانه های مانیتورینگ وجود دارد این است که این سیستم ها تنوع بسیار زیادی دارند و با توجه به نیاز های یک شرکت یا مجموعه مورد استفاده قرار می گیرند. در نظر داشته باشید که از جمله موارد زیر می توانند از قابلیت ها و نکات مهم در مورد مانیتورینگ باشند:

  • همانطور که اشاره شد این سیستم ها و سامانه ها بر اساس نیاز یک مجموعه طراحی می شوند. این سیستم ها با هر ویژگی که طراحی شوند، می توانند در زمان های واقعی کار تجزیه و تحلیل انجام دهند.
  • این سیستم ها به طوری طراحی می شوند که در حال خطر یا هشدار می توانند کار اطلاع رسانی انجام دهند. این هشدار ها طبق برنامه های تعریف شده برای مجموعه های مختلف می توانند متفاوت باشند.
  • این سیستم و سامانه ها قادر به ارسال پیام های هشدار هستند که می توانند با توجه به درخواست کاربر پیام هایی به صورت ایمیل یا از دیگر راه های ارتباطی برای اپراتور ارسال کنند.
  • همانطور که اشاره شد این سیستم ها توانایی بسیاری برای جمع آوری داده و اطلاعات دارند، در نتیجه می توان گفت این سیستم ها می توانند گزارش های مورد نیاز برای کاربر را تهیه کنند.