فرآیند کوپله چیست؟

مقدمه:

در صنعت دیزل ژنراتور اصطلاحات و عبارات زیادی داریم که هر کدام به نوعی به یک فرآیند یا عملیات خاص اشاره می کنند. یکی از این فرآیند ها کوپله کردن است که در صنعت دیزل ژنراتور بسیار کاربردی و مهم است. ساختار این فرآیند که به صورت عمده از اتصال دیزل و ژنراتور در کنار هم حاصل شده است به بخش های اصلی یک ژنراتور بستگی دارد.

مروری بر عملیات کوپله کردن:

در صنعت دیزل ژنراتور اصطلاحات و عبارات زیادی داریم که هر کدام به نوعی به یک فرآیند یا عملیات خاص اشاره می کنند. یکی از این فرآیند ها کوپله کردن است که در صنعت دیزل ژنراتور بسیار کاربردی و مهم است. شاید تا به حال نام کوپله کردن را شنیده باشید اما به صورت دقیق با این فرآیند آشنایی نداشته باشید. در تعریف این عملیات باید گفت زمانی که موتور دیزل و ژنراتور به هم متصل می شوند و این قسمت بر روی یک شاسی نصب می شود و البته یک تابلو کنترل در کنار این قطعات تعبیه می شود اصطلاح کوپله کردن را برای آن به کار می برند. ساختار این فرآیند که به صورت عمده از اتصال دیزل و ژنراتور در کنار هم حاصل شده است به بخش های اصلی یک ژنراتور بستگی دارد. در نظر داشته باشید که هر ژنراتور از قسمت های اصلی تشکیل شده است که هر قسمت یک وظیفه عمده و مهم بر عهده دارد. به طور کلی می توان گفت که هر دیزل ژنراتور از سه قسمت عمده و مهم تشکیل شده است که می توان به تابلو کنترل، موتور دیزل، ژنراتور اشاره کرد. هر کدام از این قطعات وظایف خاص خود را بر عهده دارند و برای هر بخش یک وظیفه خاص تعریف شده است از جمله می توان گفت تابلو کنترل در دیزل ژنراتور وظیفه قطع و وصل جریان الکتریکی و همچنین تنظیم آن را بر عهده دارد و از طرفی از دیزل ژنراتور نیز محافظت و نگهداری می کند. موتور دیزل وظیفه تولید انرژی مکانیکی را به صورت دورانی بر عهده دارد و از طرفی ژنراتور نیز انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. در نظر داشته باشید که هر کدام از این قسمت ها بر ساختار کلی کوپله کردن نیز موثر هستند.

برند های معتبر در زمینه تولید موتور دیزل و کوپله کردن:

در پاراگراف قبلی اشاره شد که هر کدام از قسمت های دیزل ژنراتور یک نقش و وظیفه در این صنعت ایفا می کنند که هر کدام در شرکت های مختلفی در برند های متفاوتی در دنیا تولید می شوند. برای نمونه برای تولید موتور دیزل شرکت های مختلفی از جمله پرکینز انگلستان که زیر مجموعه ای مستقل از شرکت کاترپیلار محسوب می شود اشاره کرد. از طرفی در تولید ژنراتور شرکت انگلیسی دیگری به نام استمفورد فعالیت می کند و همچنین در کشور فرانسه نیز شرکت لوری سومر ژنراتور به بازار عرضه می کند. در کشور ایتالیا نیز برند مکالته در زمینه تولید موتور دیزل به صورت گسترده فعالیت دارد. این برند هایی که از آن ها نام برده شد هر کدام بیشترین فعالیت را در زمینه موتور دیزل و یا ژنراتور دارند که به صورت جداگانه هر کدام از این قسمت ها تولید و به بازار عرضه می شوند. این شرکت ها قطعات و تجهیزات را تولید کرده و در این میان ممکن است برای کوپله کردن به مجموعه و شرکت های فعال در این زمینه به فروش برسانند. برند های معتبری در زمینه کوپله کردن قطعات فعالیت می کنند و در این صنعت به صورت بسیار گسترده ای شناخته شده هستند. از جمله شرکت هایی که در این زمینه به فعالیت می پردازند می توان به شرکت های اف. جی. ویلسون و کامینز پاور اشاره کرد که این شرکت ها از مجموعه های معتبر در کشور انگلستان هستند. شرکت های که در این صنعت فعالیت دارند به نام پکیجر دیزل ژنراتور شناخته می شوند که پس از کوپل قطعات به همدیگر تحت برند خود، آن را در بازار به فروش می رسانند. به این معنی که این شرکت ها موتور دیزل و ژنراتور خود از برند هایی مانند کاترپیلار یا مکالته خریداری می کنند و پس از کوپل آن ها، این تجهیزات را وارد بازار می کنند. در این میان در هر دو مجموعه سازنده و کوپل کننده باید استاندارد های کلی رعایت شود تا محصول به بهترین صورت به بازار مشتریان عرضه شود.

کوپلینگ فابریک:

شاید تا به حال در این صنعت نام دیزل ژنراتور های کوپله فابریک و یا کوپلینگ فابریک را شنیده باشید. این اصطلاح برای زمانی به کار می رود که کمپانی های سازنده قطعات علاوه بر تولید دیزل ژنراتور ها توسط شرکت های سازنده انجام می شود. البته در نظر داشته باشید تقریبا همه کشور ها عملیات و فرآیند کوپلینگ را به شرکت های فعال در زمینه کوپل کردن می سپارند و هر برند از موتور را با هر ژنراتور کوپله می کنند. امروزه بسیاری از کشور های دنیا کار کوپلینگ را انجام می دهند و در این فرآیند تقریبا موفق عمل کرده اند. اگر در کشور خودمان نیز به بازار این صنعت مراجعه کنید، خواهید دید که کوپله فابریک برای بسیاری از کشور های اروپایی و غیر اروپایی تعریف شده است که البته این موضوع تا حدودی بر روی کیفیت کار تاثیر داشته است. سعی کنید از برند های معتبر در فروشگاه های معتبر تجهیزات و قطعات این صنعت را تهیه کنید و در نظر داشته باشید کیفیت پایین در این زمینه می تواند آسیب جدی به کار شما وارد کند.  متاسفانه امروزه با وارد شدن برند های غیر معتبر در این صنعت مشکلات زیادی پیرامون این قضایا به وجود آمده است که می تواند تاثیر سوئی بر روی این بازار داشته باشد.

با انواع کوپلینگ آشنا شوید:

کوپلینگ را می توان به دو نوع مستقیم و غیر مستقیم تقسیم بندی کرد. کوپل کردن دیزل ژنراتور به روش مستقیم و روش غیر مستقیم هر کدام به صورت جداگانه ای مورد بررسی و بحث قرار می گیرد و در مورد هر کدام توضیحاتی ارائه می شود. در کوپل کردن به روش مستقیم به این صورت است که شفت الکترو موتور و همچنین شفت ژنراتور به طور مستقیمی به هم کوپل می شوند. تجهیزات به طور کلی بر روی یک شاسی نصب می شود و کار کوپلینگ انجام می شود. این روش از جمله پر کاربرد ترین روش کوپلینگ است که محور ژنراتور به صورت مستقیم به میل لنگ موتور دیزلی کوپله شده و هیچ واسطه ای در این میان وجود ندارد.

روش دیگر که در کوپل کردن دیزل ژنراتور کاربرد دارد روش غیر مستقیم است که در این مورد ژنراتور و موتور به صورت غیر مستقیم به هم متصل می شوند. در این فرآیند ژنراتور به طور موازی در کنار موتور قرار می گیرد. اتصال میان این دو توسط نیروی کششی انجام می شود و می توان گفت این اتصال به وسیله تسمه و پولی حاصل می شود.