عملکرد دیزل ژنراتور استریم چگونه است؟

مقدمه:

در این مقاله ما قصد داریم در مورد دیزل ژنراتور استریم کشور چین صحبت کنیم که امروزه در بازار کشور ما نیز بسیار مورد تقاضا است. دیزل ژنراتور استریم محصول کشور چین در دو مدل تک فاز و سه فاز به بازار عرضه می شود که این دو دسته بندی نیز خود مدل های بسیاری را شامل می شوند.

مروری بر دیزل ژنراتور استریم کشور چین

ژنراتور ها را سال ها است که در صنایع مختلف به کار می گیرند و برای تامین انرژی از منابع مختلفی استفاده می کنند. به طور جامع می توان گفت که ژنراتور ها می توانند انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل کنند و به این روش برق تولید نمایند. اما اینکه انرژی مکانیکی به چه صورت تامین می شود، باید گفت این سیستم انرژی اولیه خود را از سوخت های مختلفی مانند سوخت های دیزلی، گاز و … دریافت می کند و در نهایت خروجی آن تولید برق است. در این مقاله ما قصد داریم در مورد دیزل ژنراتور استریم کشور چین صحبت کنیم که امروزه در بازار کشور ما نیز بسیار مورد تقاضا است. دیزل ژنراتور استریم محصول کشور چین در دو مدل تک فاز و سه فاز به بازار عرضه می شود که این دو دسته بندی نیز خود مدل های بسیاری را شامل می شوند و می توانند در موارد مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند. ژنراتور استریم تک فاز شامل مدل های ژنراتور استریم ST-3 / STC-3، ژنراتور استریم ST-7.5 / STC-7.5، ژنراتور استریم ST-12 / STC-12، ژنراتور استریم ST-20 / STC-20، ژنراتور استریم ST-5 / STC-5 و … است. از انواع مدل های ژنراتور استریم سه فاز می توان به مدل های ژنراتور استریم STC-30، ژنراتور استریم STC-50، ژنراتور استریم STC-40 و … اشاره کرد. این موارد از جمله مدل های ژنراتور های استریم تک فاز و سه فاز هستند اما از مدل های ژنراتور استریم با سوخت دیزلی می توان به مدل های دیزل ژنراتور استریم GF1، دیزل ژنراتور استریم GF2، دیزل ژنراتور استریم GF3 اشاره کرد. این سه مدل از دیزل ژنراتور استریم از نوع سه فاز هستند و توان آن ها از 12 کیلو وات تا 50 کیلو وات است. این ژنراتور در کشور ما تقریبا یکی از پر فروش ترین انواع ژنراتور ها محسوب می شود که به نسبت سایر مدل ها می توان گفت قیمت مناسبی دارد. در پاراگراف های بعدی در مورد مشخصات فنی و همچنین مزایا و کاربرد های دیزل ژنراتور های استریم چین توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

ویژگی های فنی دیزل ژنراتور های برند استریم

اگر بخواهیم در مورد کارکرد و عملکرد و همچنین قطعات به کار رفته در دیزل ژنراتور استریم صحبت کنیم باید بگوییم که این مدل از ژنراتور تقریبا از جمله مدل های پر کاربرد محسوب می شود که در بازار کشور ما نیز طرفداران خود را دارد. در نظر داشته باشید که از این مدل ژنراتور برای بخش هایی که نیاز به برق اضطراری است استفاده می کنند. از نظر سیستم داخلی باید گفت که دیزل ژنراتور های استریم دارای سیم پیچ هایی هستند که در ساختار آن ها به صورت کامل از فلز مس استفاده شده است. استفاده از مس در سیم پیچ های دیزل ژنراتور های استریم باعث شده است که میزان مقاومت کششی آن نسبت به سیم پیچ های آلومینیومی بسیار بالاتر باشد و این خود یک مزیت برای این نوع دیزل ژنراتور محسوب می شود. از این ژنراتور ها نمی توان در بخش های پر مصرف و یا به عنوان ژنراتور های دائم استفاده کرد، زیرا این مدل ژنراتور معمولا بدون رگلاتور و زغال است. همانطور که اشاره شد این ژنراتور ها در دو مدل تک فاز و سه فاز ساخته می شوند و قدرت چرخش آن ها 1500 دور بر دقیقه است. از نظر توان این نوع ژنراتور ها از 3 کیلو وات تا 70 کیلو وات تولید می شوند. طول عمر این ژنراتور ها نسبتا طولانی است و می توان گفت تقریبا کیفیت بالایی دارند. برای توان های پایین این مدل ژنراتور ها به صورت جفت بلبرینگ ساخته و به بازار عرضه می شوند. تقریبا می توان گفت ژنراتور استریم در مدل های مختلف، پر فروش ترین مدل ژنراتور در بازار ایران است که پیش تر ذکر شد که عمر طولانی دارد و نسبتا کیفیت بالایی دارا می باشد. موتور دیزل ژنراتور استریم از دو قسمت اساسی و مهم تشکیل شده است که می توان به موتور دیزل و ژنراتور الکتریکی اشاره کرد. موتور ژنراتور استریم علاوه بر این دو قسمت، از تجهیزات و قطعات دیگری نیز ساخته شده است که هر کدام از این قطعات نقش مهمی در کارکرد دیزل ژنراتور ایفا می کنند.

اجزای تشکیل دهنده موتور دیزل ژنراتور استریم چین

در پاراگراف قبل گفته شد که موتور دیزل ژنراتور از قسمت ها و اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آن ها وظایف خاصی ایفا می کنند و در عملکرد نهایی موتور تاثیر بسزایی دارند. از جمله اجزای موتور دیزل ژنراتور استریم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم کنترل به کار رفته در موتور دیزل
  • سیستم های گرمایشی که به سیستم های پیش گرمایش نیز معروف هستند.
  • کانوپی یا اتاقک ضد صدا که در دیزل ژنراتور ها بسیار ضروری است و می توان گفت تقریبا استفاده از یک دیزل ژنراتور بدون استفاده از کانوپی غیر ممکن است و نمی توان در هیچ محیطی بدون این اتاقک فلزی یا کامپوزیتی از آن استفاده کرد.
  • یکی دیگر از مواردی که در دیزل ژنراتور ها به کار رفته است، سیستم استارت اتوماتیک است.
  • از دیگر اجزایی که در موتور دیزل ژنراتور مورد استفاده قرار گرفته است و وجود آن در یک ژنراتور ضروری است قطع کننده اضطراری مدار است که می تواند از خطرات احتمالی ناشی از قطع و وصل انرژی در موتور و مدار جلوگیری کند. اگر این قطع کننده مدار در ژنراتور تعبیه نشود، ممکن است موجب خطراتی مانند آتش سوزی شود.

مزایای استفاده از دیزل ژنراتور استریم

همانطور که گفته شد دیزل ژنراتور استریم از جمله ژنراتور هایی است که در بازار ایران فروش بسیاری دارد و این موضوع به دلیل عملکرد خوب آن است. از جمله مزایای دیزل ژنراتور استریم می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • این دیزل ژنراتور ها نسبت به برخی از مدل های مشابه در دو دسته تک فاز و سه فاز قیمتی به نسبت مناسب تر دارند.
  • نسبتا طول عمر بالایی دارند و نسبت به عملکردی که دارند، می توانند برای طولانی مدت مورد استفاده قرار بگیرند.
  • این نوع از ژنراتور ها کارایی خوبی دارند و این موضوع باعث شده است که بتوان در طولانی مدت از آن ها استفاده کرد.
  • در ابعاد استانداردی تولید می شوند و به همین دلیل می توانند برای موقعیت و محیط های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند.
  • در برخی مدل ها از سیم پیچ های مسی در آن استفاده می شود و در برخی موارد از سیم پیچ های آلومینیومی استفاده می کنند. اگر در ژنراتوری سیم پیچ آلومینیومی استفاده شود قیمت آن به مراتب بسیار ارزان تر از سیم پیچ های مسی است.