ضد یخ دیزل ژنراتور برای حفاظت از موتور

مقدمه:

ضد یخ دیزل ژنراتور یکی از ضروریاتی است که حتما باید در فصل زمستان برای موتور ها مورد استفاده قرار بگیرد، زیرا کار کردن موتور و بهره برداری از آن در فصل سرما بدون ضد یخ می تواند آسیب های زیادی به قطعات آن وارد کند. در ضد یخ دیزل ژنراتور ترکیب آن باید به صورتی باشد که عملکرد و کارایی مفید داشته باشد.

توضیحی بر حفاظت و سرویس ژنراتور

ژنراتور ها را به عنوان یک وسیله برای تامین انرژی الکتریکی می شناسند که می تواند انرژی مکانیکی را توسط سیم پیچ هایی که درون آن تعبیه شده است به انرژی الکتریکی و برق تبدیل کند. هر کدام از انواع ژنراتور ها دارای اجزا و تجهیزات مختلفی هستند که هر کدام از این قطعات در ژنراتور برق یک نقش مهم ایفا می کنند. یکی از انواع ژنراتور ها، ژنراتور دیزلی است که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از موارد مصرفی در نگهداری و تعمیر انواع ژنراتور ها که قصد داریم در این مقاله در مورد آن صحبت کنیم ضد یخ دیزل ژنراتور است. در این مقاله در مورد ضد یخ و حفاظت و سرویس ژنراتور های دیزلی نیز توضیحاتی ارائه می دهیم که شما می توانید از موتور ژنراتور های دیزلی بسیار بهتر نگهداری کنید. ضد یخ دیزل ژنراتور یکی از ضروریاتی است که حتما باید در فصل زمستان برای موتور ها مورد استفاده قرار بگیرد، زیرا کار کردن موتور و بهره برداری از آن در فصل سرما بدون ضد یخ می تواند آسیب های زیادی به قطعات آن وارد کند. در ضد یخ دیزل ژنراتور ترکیب آن باید به صورتی باشد که عملکرد و کارایی مفید داشته باشد. البته در نظر داشته باشید برای حفاظت و نگهداری از موتور، استفاده از ضد یخ تنها یکی از موارد سرویس کاری آن محسوب می شود و در این میان باید به عوامل و فاکتور های دیگر نیز دقت کرد. در پاراگراف های بعدی درباره مواردی که برای حفاظت و سرویس یک موتور ضروری است نیز توضیحاتی داده می شود که هر مورد تا حد زیادی می تواند بر روی کارایی و حتی عمر موتور تاثیر مثبت یا منفی داشته باشد.

موتور ژنراتور های دیزلی را صحیح راه اندازی کنید

یکی از راه هایی که عمر موتور را افزایش می دهد و می تواند بر روی کارکرد آن تاثیر مثبتی داشته باشد نحوه راه اندازی موتور است. این موضوع بسیار حائز اهمیت است و می تواند بسیار موثر واقع شود. برای راه اندازی موتور بهتر است یک سری اقدامات اولیه را انجام دهید که این کار باعث می شود موتور به طور صحیحی کارکند. مراحل راه اندازی یک موتور به شرح زیر می باشد:

  • روغن موتور از جمله مواردی است که چه برای راه اندازی موتور و چه پس از آن و در حین کار باید به آن توجه داشت. طبق نوع موتوری که استفاده می کنید باید از روغن مخصوص آن و همچنین میزان معینی که در کاتالوگ یا راهنما های آن ها ذکر می شود استفاده کنید.
  • سوخت گیری یکی از پایه ای ترین موارد برای راه اندازی موتور یک ژنراتور است که باید به صورت فصلی انجام شود. در اولین بار استفاده سعی کنید با رعایت موارد ایمنی سوخت گیری را به درستی و با دقت انجام دهید. اگر سوخت گیری را از بشکه انجام می دهید سعی کنید از یک قیف استفاده کنید.
  • سیستم سوخت را پیش از راه اندازی ژنراتور، هوا گیری کنید تا سوخت بدون حباب و هوا به موتور برسد و بتواند عملکرد آن را بهبود ببخشد. هوا گیری را می توانید با شل کردن پیچ هایی که بر روی انژکتور وجود دارد و همچنین انجام پمپاژ دستی، به موتور سوخت برسانید.
  • اگر سیستم شما شارژی است پیش از آن که ژنراتور یا موتور شروع به کار کند باید از شارژ آن مطمئن باشید.
  • یکی دیگر از مراحل برای راه اندازی موتور روغن زدن و پمپ کردن روغن است که باید قبل از استارت آن را انجام دهید.

مراحل دیگری که برای این کار باید مد نظر قرار می گیرد شامل تعویض فیلتر، آب بندی موتور، بررسی و تست موتور و … می شود. سعی کنید این مراحل را به درستی انجام دهید.

استفاده از ضد یخ دیزل ژنراتور

همانطور که می دانید استفاده از ضد یخ یکی از مراحل سرویس کاری برای یک ژنراتور و موتور آن محسوب می شود که می تواند در فصل سرما یکی از عوامل مهم نگهداری از موتور باشد. در نظر داشته باشید که استفاده از ضد یخ دیزل ژنراتور باید طبق استاندارد های دستگاه و همچنین نوع ضد یخ انجام بگیرد. در استفاده از ضد یخ باید توجه کنید که کیفیت آب رادیاتور هر ساله بررسی شود. میزان استفاده از ضد یخ در مناطق گرمسیری و سردسیری با هم تفاوت‌ های عمده‌ ای دارد که هر کدام باید طبق شرایط محیطی انجام بگیرد. یکی از نکاتی که در مورد استفاده از ضد یخ دیزل ژنراتور باید در نظر داشته باشید این است که مقدار ضد یخی که پایه آن اتیلن گلیکول است نباید از ۵۰ درصد بیشتر باشد. ضد یخ را برای محافظت از از یخ زدگی استفاده می کنند، این محلول به مایع خنک کاری اضافه می شود و به این دلیل است که در فصول سرما باید به باتری ها و کارکرد آن ها توجه بیشتری کرد. بهتر است بدانید که ظرفیت باتری در فصول سرما بسیار افت می‌کند به این صورت که ظرفیت باتری در دمای منفی ۱۰ درجه ممکن است تا ۶۰ درصد افت داشته باشد. توجه داشته باشید که ضد یخ دیزل ژنراتور یا هر سیستم دیگری که با سوخت های مختلف کار می کنند تفاوت های عمده ای با همدیگر دارند. استفاده از ضد یخ را می توان یکی از مراحل نگهداری موتور های دیزلی محسوب کرد که به صورت سالانه استفاده شود. البته در پاراگراف بالایی ذکر شد که در مناطق سردسیری ممکن است نیاز به استفاده از ضد یخ بیشتر باشد و سالی دو الی سه بار نیز در موتور ها به کار برده شود.

نکاتی در مورد نگهداری از موتور

در مورد نگهداری از موتور و سرویس آن توجه به یک سری نکات و اصول لازم و ضروری است که می توان از جمله به موارد زیر اشاره کرد:

  • توجه داشته باشید که در حین کار با موتور تمامی نکات ایمنی و اصول استاندارد را رعایت کنید. برای مثال از ایجاد هر گونه احتراق در اطراف موتور به خصوص در زمان سوخت رسانی اجتناب کنید.
  • توجه داشته باشید حین عملیات سوخت رسانی موتور خاموش باشد.
  • از ضد یخ استفاده کنید.
  • اگر بنا بر شرایط اقلیمی و آب و هوایی از ضد یخ استفاده نمی کنید از ترکیباتی استفاده کنید که افزودنی آن ها به مقدار 1 درصد است و سعی کنید در فصول سرما حتما ضد یخ بر پایه اتیلن گلیکول به کار ببرید.

در طول فصول سرما کارایی ترکیبات ضد یخ را باید چندین مرتبه مورد بررسی قرار دهید.