دیزل ژنراتور دائم کار چیست؟

مقدمه:

ژنراتور وسیله ای است که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و در صنایع مختلف کاربرد های بسیاری می تواند داشته باشد. به طور کلی می‌توان گفت ژنراتور یک منبع تولید برق است. در مورد ژنراتور دائم کار که در زبان انگلیسی با نام CONTINUS شناخته می شود باید گفت طراحی این ژنراتور به صورتی است که خاموشی در آن به ندرت صورت می گیرد.

ژنراتور وسیله ای است که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و در صنایع مختلف کاربرد های بسیاری می تواند داشته باشد. به طور کلی می‌توان گفت ژنراتور یک منبع تولید برق است که در بسیاری موقعیت ها و صنایع می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. ژنراتور ها با توجه به نوع ساخت و یا عملکرد خود انواع مختلفی دارند. سوخت ژنراتورها با همدیگر تفاوت هایی دارد و هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند و میزان برق تولیدی آن ها با توجه به نوع سوخت ژنراتور متفاوت است. در این مقاله ما قصد داریم در مورد دیزل ژنراتور دائم کار صحبت کنیم اینکه عملکرد آن به چه صورت است و برای چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرد.

توضیحی کلی در مورد دیزل ژنراتور دائم کار

ژنراتور های دائم کار با ژنراتورهای اضطراری یا پرایم تفاوت هایی دارند که هر کدام در موقعیت های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی ژنراتور یک دستگاه تولید برق است که با جلوگیری از قطع برق یک مجموعه می تواند در روند کاری آن ثبات ایجاد کند و همچنین مانع اختلال در فعالیت های الکتریکی شود. از آنجایی که ژنراتور ها پیکربندی های الکتریکی و فیزیکی متفاوتی دارند در نتیجه کاربرد های آن ها نیز از یکدیگر متمایز است. اما در مورد ژنراتور دائم کار که در زبان انگلیسی با نام CONTINUS شناخته می شود باید گفت طراحی این ژنراتور به صورتی است که خاموشی در آن به ندرت صورت می گیرد و می تواند دائماً برق تولید شده از سوخت مورد استفاده را به مصرف‌کننده برساند. از نظر کاری این ژنراتور ها به ژنراتور های پرایم شباهت بسیاری دارند. دیزل ژنراتور دائم کار همانطور که از نامش پیدا است با سوخت های دیزلی کار می کند و تفاوت های بسیاری با موتورهای دائم کار گازسوز دارد. اینکه گفته می‌شود دیزل ژنراتور دائم کار با ژنراتور پرایم شباهت هایی دارد به این دلیل است که دیزل ژنراتور پرایم مانند دیزل ژنراتور دائم کار برای مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین در مناطقی کاربرد دارد که برق شهری موجود نیست برای زمان کارکرد تا حدود ۸ ساعت این دیزل ژنراتور مناسب به نظر می رسد. سعی کنید با توجه به استفاده یک مجموعه ژنراتوری مناسب انتخاب کنید که کار با آن به مشکل برخورد نکند. در پاراگراف های بعدی در مورد ژنراتور های دائم کار دیزلی و گازی توضیحاتی ارائه می شود و همچنین در مورد مزایا و معایب این ژنراتورها صحبت خواهیم کرد.

تفاوت انواع دیزل ژنراتور ها

همانطور که گفته شد ژنراتور ها به سه دسته دائم کار، پرایم و اضطراری تقسیم بندی می‌شوند که هر کدام از این موارد کاربرد ها و مزایا و محدودیت های خاص خود را دارند. در پاراگراف قبلی اشاره شد که ژنراتورهای دائم کار و پرایم از نظر عملکرد شباهت هایی به همدیگر دارند. دیزل ژنراتور دائم کار به صورت مستمر و مداوم کار می کند و خاموشی در آن به صورت محدود تعریف شده است. متخصصین این زمینه توصیه می‌کنند که پس از هر هشت ساعت استفاده و کار، دستگاه را برای مدتی خاموش و مجددا استفاده از آن را شروع کنند. دیزل ژنراتور پرایم که از نظر ساعت کارکرد تقریباً به دیزل ژنراتور دائم کار شباهت دارد و اصولاً برای ۸ ساعت کار طراحی شده است که یکی از مولد های تامین برق اصلی یک مجموعه محسوب می شود. این ژنراتور ها اصولاً در معادن استفاده می کنند. دیزل ژنراتور اضطراری نوع دیگری است چرا طور است که با نام دیزل ژنراتور آماده به کار یا پشتیبان نیز شناخته می شود این ژنراتورها برای زمانی طراحی شده اند که در محل شبکه برق اصلی وجود دارد اما می توانند در شرایط ویژه و اضطرار برق تامین کنند  دیزل ژنراتور ها برای ساعت‌های کاری پایین طراحی و تولید می‌شوند و همچنین از نظر ابعاد و اندازه از دیزل ژنراتور های دائم کار و پرایم کوچک تر هستند. این ژنراتور ها می توانند با سوخت هایی مانند گاز نیز تولید برق را انجام دهند. البته در میان ژنراتور های گازی و دیزلی تفاوت های بسیاری وجود دارد که در پاراگراف بعدی به صورت مفصل در مورد آن توضیح داده می شود. به صورت خلاصه می توان گفت ژنراتور های گازی و دیزلی در لوازم یدکی، موتور، عملکرد و … تفاوت هایی با هم دیگر دارند.

مزایا و محدودیت های دیزل ژنراتور های دائم کار

ژنراتور ها به عنوان یک منبع ثانویه برای تولید برق در نظر گرفته می‌شود که می توانند با استفاده از سوخت های مختلف این کار را انجام دهند. همچنین است که دیزل ژنراتور ها  می‌توانند در مناطق و مکان هایی که برق وجود دارد و سیستم ها به شبکه برق اصلی متصل هستند استفاده شوند و هم می توانند در مکان هایی فاقد شبکه اصلی برق مانند معادن مورد استفاده قرار بگیرند. استفاده از این دستگاه مزایا و محدودیت های خاص خود را دارد که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم.

  • اگر می خواهید به صورت شبانه روزی و ۲۴ ساعته از این دستگاه استفاده کنید توصیه می شود که دو دستگاه دیزل ژنراتور دائم کار در محل مورد نظر تعبیه شود تا هر ۸ ساعت دستگاه ها با هم تعویض شوند و زمان استراحت در نظر گرفته شده برای هر دستگاه کافی باشد. با استفاده از دو دستگاه ژنراتور برق شما هیچ تایمی از شبانه روز بدون برق نخواهید بود.
  • دیگر مزایای این نوع ژنراتور ها این است که سالیان بسیاری است که مورد استفاده قرار گرفته اند و تقریباً لوازم یدکی آن ها در بازار موجود است و همچنین مهندسین و متخصصین بسیاری می توانند عیوب و نواقص آن ها را رفع کنند.
  • ژنراتور های دیزلی نسبت به ژنراتور های گازسوز به صرفه تر هستند و این به دلیل ارزان بودن قیمت گازوئیل نسبت به گاز می باشد. البته یکی دیگر از تفاوت های عمده قیمتی در این دو نوع ژنراتور تفاوت قیمت در موتور آن ها می باشد، زیرا موتور های گازسوز جدیدتر بوده و نسبت به موتور های دیزلی، لوازم یدکی آن ها کمتر پیدا می شود.
  • از معایب دیزل ژنراتور ها که در همه مدل های آن تقریبا یکسان است آلودگی صوتی است که این مورد در ژنراتور های گازی بسیار کمتر است. البته امروزه برای این مشکل راهکار هایی در نظر گرفته شده است.