دیزل ژنراتور تک فاز

مقدمه:

دیزل ژنراتور تک فاز که اصطلاحا ژنراتور تک فاز نیز نامیده می شود در بخش های مختلف و صنایع خرد می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. زمانی که قطع برق در یک مجموعه کوچک و یا منازل رخ می دهد می تواند به کار گرفته شود. ژنراتور تک فاز را دینام ژنراتور نیز می ‌نامند و می توان گفت یکی از تجهیزات الکتریکی محسوب می شود.

توضیحی بر دیزل ژنراتور تک فاز:

ژنراتور ها به دو دسته ژنراتور تک فاز و ژنراتور سه فاز دسته بندی می شوند که هر کدام از این مدل ها ویژگی و خصوصیات منحصر به فرد خود را دارند و در قسمت های مختلفی به کار گرفته می شوند. دیزل ژنراتور تک فاز که اصطلاحاً ژنراتور تک فاز نیز نامیده می شود در بخش های مختلف و صنایع خرد می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. زمانی که قطع برق در یک مجموعه کوچک و یا منازل رخ می دهد می تواند به کار گرفته شود. ژنراتور تک فاز را دینام ژنراتور نیز می ‌نامند و می توان گفت یکی از تجهیزات الکتریکی محسوب می شود که می تواند با دوران شفت که به آن متصل است و دوران آرمیچر میدان مغناطیسی را قطع کند. ژنراتور های تک فاز اصولا در قسمت هایی به کار گرفته می شوند که قطعی برق در قسمت های کوچک مانند منازل و برخی مجموعه ها وجود دارد. ژنراتور دینام در این مجموعه ها زمانی که شبکه برق سراسری قطع می شود، کاربرد دارد و می تواند در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار بگیرد. دیزل ژنراتور تک فاز که از سوخت دیزلی تامین برق می نماید می تواند در قسمت هایی که قطعی برق به صورت مکرر وجود دارد استفاده شود. همانطور که گفته شد ژنراتور تک فاز با اتصال دوران شفت القای جریان الکتریکی صورت می گیرد که می تواند این القای جریان الکتریکی توسط حلقه ی بسته هادی صورت می گیرد و قطع میدان مغناطیسی که توسط این حلقه در ابتدا انجام شده است سبب القای جریان الکتریکی می شود. اگر بخواهیم به طور کلی بخواهیم در مورد یک ژنراتور توضیحاتی ارائه دهیم باید گفت که ژنراتور به معنای تولید کننده است. ژنراتور تولید برق نیز ژنراتوری است که توسط سوخت های مختلف برق تولید می کند. برای مثال در صنایع مختلف ژنراتور های دیگری نیز وجود دارند که تولیدات مختلفی دارند برای مثال در صنایع مرتبط ژنراتور تولید کننده ازن، ژنراتور تولید کننده اکسیژن و … وجود دارد که در بخش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع ژنراتور ها:

ژنراتور ها به طور کلی به منظور تولید به کار می روند و می توانند در قسمت های مختلفی به کار گرفته شوند. در حالت عمومی اغلب مردم ژنراتور ها را با تولید برق می شناسند و آن ها به نام دینام برق شناخته می شوند. در مبحث تولید برق که وظیفه اصلی ژنراتور های برق است و با سوخت های مختلفی از جمله دیزل کار می کنند به دو دسته DC جریان مستقیم و جریان متناوب AC تقسیم می شوند. تنوع ژنراتور ها از نظر عملکرد، ساختار و سوخت بسیار زیاد است که اصولا مولد جریان برق هستند.

ژنراتور موتور برق:

ژنراتور تک فاز یا مولد برق تک فاز نوعی از ژنراتور ها محسوب می شود که یک ولتاژ متناوب AC تولید کرده و می توان گفت که یک ژنراتور الکتریکی جریان متناوب می باشد. از ژنراتور های تک فاز به منظور تولید برق در سیستم و دستگاه های تک فاز استفاده می کنند که دیزل ژنراتور تک فاز نیز در این دسته بندی قرار می گیرد. دیزل ژنراتور تک فاز در محیط های خانگی و کوچک کاربرد دارد. البته انواع بزرگتر دیزل ژنراتور تک فاز نیز برای کاربرد های گسترده تر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. ژنراتور های پرتابل اصولا در دسته بندی ژنراتور های تک فاز قرار می گیرند. از این ژنراتور ها همچنین برای تامین نیروی کششی تک فاز در سیستم های برقی راه آهن ها نیز استفاده می کنند.

ژنراتور دوار:

در ژنراتور های دورا یا گردان میدان مغناطیسی به روتور محول شده است که در ساختار آن تغییراتی ایجاد شده است. در ساختار این ژنراتور ها جای سیم پیچی آرمیچر و استاتور تعویض شده است و در نتیجه تولید میدان مغناطیسی صورت می پذیرد. در داخل موتور برق ژنراتور دوار تک فاز دو قطب شمال و جنوب وجود دارد که در آن یک روتور با دو سیم پیچ به صورت سری به هم متصل شده است. در نظر داشته باشید که سیم پیچ های استاتور و روتور ژنراتور دوار به صورت عکس همدیگر قرار دارند و این موضوع به این دلیل است که جریان در یک جاری شود. ساختار این ژنراتور ها به صورتی است که خطوط نیروی مغناطیسی در 4 قطب با 4 سیم پیچ در یک زمان معین قطع می شوند.

ژنراتور کوچک:

ژنراتور های تک فاز را عموم مردم با موتور برق می شناسند و اصولا از نظر ابعاد و اندازه کوچک هستند. زمانی که منبع اصلی برق شهری قطع می شود از این ژنراتور ها می توان استفاده کرد و این تامین برق اصولا برق اضطراری نامیده می شود. در اماکن و ساختمان های کوچک این ژنراتور ها مورد استفاده قرار می گیرد و یکی دیگر از کاربرد های این ژنراتور های تک فاز استفاده آن در توربین های بادی کوچک است. البته توان خروجی این ژنراتور ها باید برای توربین های کوچک حدود 55 کیلو وات باشد که بتواند در راه اندازی و عملکرد توربین باید موثر باشد.

دیزل ژنراتور تک فاز:

دیزل ژنراتور یک موتور برق است که از ترکیب چندین قطعات تشکیل شده است و از جمله می توان شاسی، اتاقک محافظت، سیستم های کنترل، سیستم مولد گرما، سیستم استارت اتومات و … است. این تجهیزات همگی به منظور تولید برق مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع ژنراتور تولید برق از سوخت دیزلی صورت می گیرد. در نظر داشته باشید که در این ژنراتور نیروی مکانیکی که از سوخت دیزلی حاصل می شود به موتور ژنراتور منقل می شود و در نتیجه جریان الکتریکی حاصل می شود. دیزل ژنراتور ها از 1 تا 20 کیلو ولت آمپر جریان الکتریکی برای مجموعه های کوچک و منازل تامین می کنند و همین ژنراتور ها نیز می توانند تا 2000 کیلو ولت نیروی الکتریکی تامین کنند که برای مجموعه های بزرگتر نیز مانند کارخانه ها و کارگاه ها استفاده می شوند. این ژنراتور ها می توانند درون یک اتاقک فلزی قرار بگیرند و پرتابل باشند. متناسب با اینکه شما می خواهید دیزل ژنراتور تک فاز را در کدام قسمت و بخش استفاده کنید و تا برای چه محدوده زمانی قرار است مورد استفاده قرار بگیرد می توانید توان آن و ابعاد آن را تعیین کنید. در نظر داشته باشید که یک دیزل ژنراتور متناسب با توان آن بر حسب KAWA، برند تولید کننده، ساعات کارکرد و … مورد استفاده قرار می گیرد.