دیزل ژنراتور تک سیلندر چگونه کار می کند؟

انواع دیزل ژنراتور ها

دیزل ژنراتور ها یکی از اساسی ترین مولد های برق محسوب می‌شوند. این سیستم ها را در بسیاری از مکان ها و موقعیت های مختلف به کار می برند که می توانند انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل کنند. با توجه به نوع و کارکرد آن ها و همچنین سیستم داخلی دیزل ژنراتور ها این دستگاه ها انواع مختلفی دارند. از جمله می‌توان به دیزل ژنراتور های تک فاز، سه فاز، تک سیلندر یا چند سیلندر اشاره کرد. در این مقاله ما قصد داریم که در مورد دیزل ژنراتور تک سیلندر و ساختار و عملکرد آن توضیحاتی ارائه دهیم. انواع مختلف دیزل ژنراتور ها را برند های مختلفی طراحی و تولید می کنند و در بازار های جهانی عرضه می شوند.

شاخص های تقسیم بندی

دیزل ژنراتور ها با توجه به شاخص هایی مانند میزان سوخت مصرفی، آلودگی صوتی، توان و بسیاری موارد دیگر تقسیم بندی می شوند. در نظر داشته باشید که انرژی الکتریکی دیزل ژنراتور های تک فاز و یا دیزل ژنراتور های سه فاز به ترتیب برای سیستم هایی با مدار های تک فاز و سه فاز مورد استفاده قرار می‌گیرند. دیزل ژنراتور ها می توانند بسیاری از مشکلات ناشی از قطع برق شبکه سراسری را جبران کنند و با استفاده از آن ها در موقعیت های مختلف کمبود انرژی الکتریکی را برطرف نمایند. از نظر کارکرد و عملکرد دیزل ژنراتور ها را نیز می توان به انواع مختلفی اعم از ژنراتورهای دائم کار، اضطراری و … دسته بندی کرد. برای مثال دیزل ژنراتور های اضطراری می‌توانند در محیط‌ های درمانی و بیمارستان ها مورد استفاده قرار بگیرند. از طرفی استفاده از دیزل ژنراتور های دائم کار برای محیط هایی که ممکن است قطع برق شبکه سراسری به تعداد دفعات زیاد اتفاق بیفتد، ضروری است.

مروری بر دیزل ژنراتور تک سیلندر

همانطور که در پاراگراف قبلی اشاره شد دیزل ژنراتور ها انواع مختلفی دارند و هر کدام از آن ها عملکرد و کارکرد خاص خود را دارند. دیزل ژنراتور تک سیلندر یکی از انواع دیزل ژنراتور ها محسوب می شوند که در بازار جهانی عرضه می شود و برند های مختلفی آن را تولید می کنند. دیزل ژنراتور تک سیلندر یکی از سیستم ها و تجهیزات بسیار مهمی است که در صنایع مختلفی کاربرد دارد. در نظر داشته باشید که انواع دیزل ژنراتور تک سیلندر از تجهیزات و قطعات مختلفی تشکیل شده اند. توان و قدرت ژنراتور های تک سیلندر به عوامل مختلفی بستگی دارند. از جمله این عوامل می توان به قطعات و تجهیزات داخلی آن از جمله موتور، شاسی، کانوپی، عایق های صوتی و حرارتی، استارت و … اشاره کرد. شاید بتوان گفت مهمترین قطعه در دیزل ژنراتور تک سیلندر و حتی در مابقی ژنراتور ها قسمت موتور آن می باشد. موتور دیزل ژنراتور تک سیلندر از انواع موتور های درون سوز است. اشتعال در آن به صورتی است که سوخت مورد نظر در معرض هوای گرم و فشار بالا قرار می‌گیرد و پس از آن موتور شروع به کار می کند. برند های مختلفی در سراسر دنیا اقدام به تولید انواع دیزل ژنراتور تک سیلندر می کنند که در صنایع بسیاری کاربرد های گسترده‌ای دارند. از جمله این برند ها می‌توان به استریم، آر ام پی، کاترپیلار و … اشاره کرد. همانطور که گفته شد موتور دیزل ژنراتور یکی از اساسی ترین و مهمترین بخش های آن محسوب می شود که در پاراگراف بعدی در مورد موتور های تک سیلندر توضیحات جامعی ارائه خواهیم داد.

موتور های تک سیلندر

همانطور که گفته شد موتور های تک سیلندر یکی از مهمترین تجهیزات داخلی به کار رفته در انواع دیزل ژنراتور تک سیلندر محسوب می شوند. موتور های تک سیلندر اصولاً دارای دو نوع هستند که به نام های آب خنک و هوا خنک شناخته می شوند. از نظر فنی و مهندسی موتورهای تک سیلندر دیزلی از انواع دیزل ژنراتور ها شناخته می شوند که در صنایع مختلفی مانند کشاورزی استفاده های بسیاری دارند. موتور دیزل ژنراتور تک سیلندر در واقع یک قطعه الکتریکی است که می توان آن را یکی از مهمترین اجزای دیزل ژنراتور ها محسوب کرد. موتورهای دیزلی تک سیلندر با توجه به تعداد سیلندرهای آن ها نام گذاری می شوند و همانطور که از نام آن مشخص است این موتور از یک سیلندر تنها تولید می شود. موتور های دیزلی تک سیلندر با استفاده از احتراق داخلی، انرژی های مکانیکی یا الکتریکی تولید می کنند. موتور دیزلی تک سیلندر به صورت پایدار نیست و با استفاده از فناوری های روز دنیا می تواند در حال تغییر و پیشرفت باشد. موتور های تک سیلندر در صنایع مختلفی از جمله ماشین آلات کشاورزی، صنایع خودرویی، صنایع برقی و دیگر صنعت ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از مزایای استفاده از موتور های تک سیلندر می توان به قابلیت نصب بالا و همچنین قدرت بالای آن ها اشاره کرد. به همین دلیل این موتور ها می‌توانند به راحتی بر روی دیزل ژنراتور ها نصب شوند و در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند. برای مثال در صنعت کشاورزی نصب این موتور ها بر روی پمپ های کشاورزی می‌تواند بسیاری از امور را تسهیل کنند. این موتور ها تا حد زیادی میزان تولید آلاینده ها را کاهش می دهند.

مزایای موتور های تک سیلندر

موتور های تک سیلندر که برای دیزل ژنراتور ها مورد استفاده قرار می گیرند در بسیاری موارد کاربرد های گسترده ای دارند. از جمله این مزایا می توان به توضیحات زیر اشاره کرد:

  • این موتور ها اگر طی زمان های مشخص و معین سرویس شوند، می توانند در طولانی مدت مورد استفاده قرار بگیرند.
  • سوخت مصرفی موتور دیزل ژنراتور تک سیلندر بسیار ارزان و به صرفه است.
  • این موتور ها نسبت به سوخت مصرفی بهره وری و کارایی بالاتری دارند.
  • این موتور ها تراکم بالایی دارند و به همین دلیل نیز راندمان حرارتی آن ها نیز به نسبت بالاتر است.
  • درجه اشتعال موتور های دیزلی بسیار پایین است و در برابر احتراق بسیار دیرتر آتش می گیرند. در نتیجه می توان گفت این سوخت نسبت به بقیه سوخت ها بسیار کم خطر تر است.

البته به جز مزایایی که ذکر شد، دیزل ژنراتور ها محدودیت هایی نیز دارند که می توان گفت این موتور ها به نسبت قیمت بالایی دارند. از طرفی این موتور ها آلودگی صوتی زیادی دارند که البته با برخی روش ها تا حدودی این موتور ها را بی صدا یا کم صدا می کنند.

خلاصه:

در این مقاله ما قصد داریم که در مورد دیزل ژنراتور تک سیلندر و ساختار و عملکرد آن توضیحاتی ارائه دهیم. انواع مختلف دیزل ژنراتور ها را برند های مختلفی طراحی و تولید می کنند و در بازار های جهانی عرضه می شوند. دیزل ژنراتور ها با توجه به شاخص هایی مانند میزان سوخت مصرفی، آلودگی صوتی، توان و بسیاری موارد دیگر تقسیم بندی می شوند.