دیزل ژنراتور بی صدا چگونه عمل می کند؟

مقدمه:

دیزل ژنراتور بی صدا یکی از انواع مدل‌های ژنراتورها محسوب می‌شود که می‌تواند در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد. در ساختار دیزل ژنراتور های بی صدا از اتاقک های ضد صدا که عموما از جنس فلز می باشند، استفاده می شود. البته بی صدا کردن دیزل ژنراتور ها از راه‌ های دیگری نیز امکان پذیر است.

چرا دیزل ژنراتور بی صدا را باید انتخاب کرد؟

ژنراتور ها از جمله وسایلی هستند که برای تامین انرژی الکتریکی در صنایع مختلف و مجموعه های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. عملکرد دیزل ژنراتور ها به صورتی است که می توانند برای تامین برق در صورت قطع شبکه برق سراسری در بخش های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند. در نظر داشته باشید که ژنراتور ها با سوخت های مختلفی فعالیت انجام می دهند و می توانند با توان های متفاوتی کار کنند. دیزل ژنراتور بی صدا یکی از انواع مدل‌های ژنراتورها محسوب می‌شود که می‌تواند در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد. در این مقاله ما قصد داریم در مورد دیزل ژنراتور بی صدا و کاربرد و ساختار آن صحبت کنیم. اینکه استفاده از دیزل ژنراتور های بی صدا چه ضرورتی دارد و چرا باید در صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرد؟ ساختار آن ها با دیگر ژنراتورها چه تفاوتی دارد؟ آیا تمامی ژنراتور ها آلودگی صوتی ایجاد می کنند یا فقط دیزل ژنراتور ها این مشکل را برای محیط اطراف به وجود می آورند. این ها از جمله سوالاتی هستند که در مورد استفاده از دیزل ژنراتور ها ممکن است به ذهن شما خطور کند. در ساختار دیزل ژنراتور های بی صدا از اتاقک های ضد صدا که عموما از جنس فلز می باشند، استفاده می شود. البته بی صدا کردن دیزل ژنراتور ها از راه‌ های دیگری نیز امکان پذیر است.

بی صدا کردن دیزل ژنراتور ها

برای بی صدا کردن دیزل ژنراتور ها همانطور که گفته شد از روش های مختلفی استفاده می کنند. از جمله این روش ها می‌توان به کاهش دادن سطح صوت از منبع، ایجاد موانع صوتی  و عایق های صوتی، ایزوله کردن دهانه های برخی قسمت های تولید صوت و … اشاره کرد. البته در برخی موارد نیز بر روی دهانه اگزوز از صدا خفه کن استفاده می کنند. هر کدام از این روش ها برای مدل‌ های مختلفی از دیزل ژنراتور ها می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. در نظر داشته باشید هر چقدر توان خروجی یک دیزل ژنراتور بالاتر باشد، میزان آلودگی صوتی آن به مراتب نیز بیشتر می‌شود. در نتیجه برای کنترل آلودگی صوتی و یا کاملاً بی صدا کردن آن باید از روش های متناسب با نوع دیزل ژنراتور استفاده کرد. با توجه به اینکه یک دیزل ژنراتور در فضای بسته و یا در فضای باز مورد استفاده قرار می گیرد، برای بی صدا کردن آن روش های مختلفی نیز تعریف شده است. استفاده از اتاقک های فلزی یا کانوپی بیشتر برای محیط‌ های باز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع دیزل ژنراتور ها

همانطور که در پاراگراف قبلی اشاره شد ژنراتور ها هر کدام انواع مختلفی دارند. هر کدام از این دیزل ژنراتور ها کارایی خاص خود را داشته و می توانند در مکان های بسیاری مورد استفاده قرار بگیرند. استفاده از دیزل ژنراتور بی صدا برای محیط هایی مانند بیمارستان ها و مکان های درمانی بسیار اهمیت بالایی دارد، زیرا ممکن است آلودگی صوتی حاصل از دیزل ژنراتور ها تاثیر بسیار منفی بر روی محیط اطراف داشته باشد. استفاده از دیزل ژنراتور های بی صدا یا کم صدا برای محیط هایی مانند بیمارستان ها ضروری است. به اتاقک های فلزی که برای جلوگیری از تولید صدا در دیزل ژنراتور ها مورد استفاده قرار می گیرند، اتاقک های سایلنت نیز می گویند. در نظر داشته باشید که موتور برق را می‌توان به انواع کانوپی دار یا بدون کانوپی تقسیم بندی کرد. کانوپی همان محفظه ای است که برای جلوگیری از آلودگی صوتی در اطراف تمام دیزل ژنراتور مورد استفاده قرار می گیرد.

آلودگی صوتی دیزل ژنراتور

همانطور هم که اشاره شد ژنراتور همان مولد الکتریکی است که به علت مکانیسم های داخلی آن، می تواند آلودگی صوتی بسیاری تولید کند. البته ژنراتور های دیزلی در این مورد پیشرو هستند. از نظر سوخت ژنراتور ها با منابعی مانند بنزین، گازوئیل، گاز، کار می‌کنند. مکانیزم داخلی می تواند ژنراتور ها را به انواع بی صدا، صدادار و کم صدا تقسیم بندی کند. شاسی های ژنراتور ها به دو دسته تقسیم می‌شود و همان طور که گفته شد دسته بندی آن ها از نوع کانوپی دار و بدون کانوپی است. برند های مختلفی در تولید دیزل ژنراتور های بی صدا و کم صدا فعالیت می‌کنند از جمله این برندها می‌توان به کاترپیلار، کامینز، یاماها و … اشاره کرد. دیزل ژنراتور های بی صدا طراحی آن ها به صورتی است که لرزش بسیار کمی دارند و به علت این است که با فناوری های جدید روز دنیا طراحی می شوند و می توانند کاملا بی صدا نیز باشد. طراحی جدید دیزل ژنراتور ها به صورتی است که می‌توانند ۱۵ دسی بل آلودگی صوتی کمتری نسبت به انواع مدل های دیگر تولید کنند. در نظر داشته باشید که دیزل ژنراتور های تولیدی اصولاً در اتاقک محصور هستند. البته برخی از انواع مدل های دیزل ژنراتور ها قادر به کاهش آلودگی صوتی تا ۵۰ دسی بل هستند که می‌توانند در بسیاری از مکان ها مورد استفاده قرار بگیرند.

مزایای استفاده از دیزل ژنراتور بی صدا

در نظر داشته باشید که بسیاری از برند های مختلف در زمینه تولید انواع دیزل ژنراتور بی صدا فعالیت گسترده ای دارند و این دیزل ژنراتور ها مزایای بسیاری دارند که از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهمترین کاربرد استفاده از دیزل ژنراتور بی صدا همانطور هم که در پاراگراف های قبلی اشاره شد جلوگیری از تولید آلودگی صوتی است.
  • دیزل ژنراتور ههای بی صدا می توانند در بسیاری از مکان ها به خصوص در مکان های سر پوشیده نیز مورد استفاده قرار بگیرند.
  • این دیزل ژنراتور ها به دلیل اینکه در اطراف آن ها به صورت کامل از اتاقک استفاده می شود و به دلیل موادی که در ترکیبات آن ها به کار رفته است می توانند عایق حرارتی نیز باشند.
  • در ساختار این نوع دیزل ژنراتور اگر با استاندارد های جهانی تولید شوند می توانند حتی تا 85 دسی بل نیز صدا را کاهش دهند.
  • استفاده از این نوع دیزل ژنراتور بی صدا به دلیل اینکه تجهیزات آن در درون یک اتاقک فلزی محصور شده است می تواند در محیط های باز مورد استفاده قرار بگیرد. استفاده از این ژنراتور ها در محیط های باز محدودیت خاصی ندارد و تحت شرایط اقلیمی و آب هوایی مختلف دچار آسیب نمی شود.