دیزل ژنراتور اضطراری در کدام قسمت ها به کار می رود؟

مقدمه:

دیزل ژنراتور ها نیز انواع متفاوتی دارند که از جمله می‌توان به دیزل ژنراتور اضطراری، دیزل ژنراتور دائم کار و … اشاره کرد. در این مقاله ما قصد داریم در مورد دیزل ژنراتور اضطراری توضیحاتی ارائه دهیم. انواع دیزل ژنراتور اضطراری برای تامین برق در زمان قطع شبکه برق سراسری مورد استفاده قرار می گیرند.

مروری بر دیزل ژنراتور اضطراری

ژنراتور ها از جمله سیستم هایی هستند که برای تولید برق در بسیاری از مکان ها مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه‌ ها برای تامین سوخت خود از مواد اولیه متفاوتی استفاده می کنند. ژنراتور های دیزلی، ژنراتور های گازسوز و … از جمله انواع این سیستم هستند. دیزل ژنراتور ها از جمله ژنراتور هایی هستند که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند و در ابعاد و سایز های مختلفی برای مکان های متفاوتی می توانند استفاده شوند. دیزل ژنراتور ها نیز انواع متفاوتی دارند که از جمله می‌توان به دیزل ژنراتور اضطراری، دیزل ژنراتور دائم کار و … اشاره کرد. در این مقاله ما قصد داریم در مورد دیزل ژنراتور اضطراری توضیحاتی ارائه دهیم. انواع دیزل ژنراتور اضطراری برای تامین برق در زمان قطع شبکه برق سراسری مورد استفاده قرار می گیرند که البته می توان گفت هنگام وقوع اتفاقات و قطع شبکه برق رسانی این ژنراتور ها می توانند بسیار مفید باشند. دیزل ژنراتور های اضطراری تجهیزات بسیار پیشرفته ای هستند که قابلیت بالایی در تامین برق یک مجموعه بزرگ صنعتی و یا مسکونی را دارند. برند های بسیاری در دنیا اقدام به تولید و ساخت دیزل ژنراتور اضطراری کرده اند که شما با توجه به نیاز و توان مالی خود می توانید برای خرید انواع دیزل ژنراتور اضطراری اقدام کنید. دیزل ژنراتور اضطراری می تواند تامین برق اماکن مختلف را به صورت اتوماتیک و بسیار سریع انجام دهد. استفاده از تابلو برق های اتوماتیک در این زمینه می تواند کمک بسیاری به دیزل ژنراتور های اضطراری باشد. دیزل ژنراتور اضطراری با کمک تابلو های اتوماتیک می تواند به صورت خودکار روشن شود و برق یک مجموعه را تامین نماید. در نظر داشته باشید تابلو و دیزل ژنراتور های اتوماتیک در هنگام قطع شبکه برق سراسری تامین انرژی الکتریکی را انجام می دهند. پس از این فرآیند و وصل شدن به شبکه برق سراسری تابلو و دیزل ژنراتور به صورت اتوماتیک قطع می شود. می توان گفت یکی از تجهیزات ضروری برای مکان هایی مانند بیمارستان یا برخی مراکز علمی و پژوهشی استفاده از ژنراتور هایی با قابلیت و ظرفیت های بالا است تا در هنگام قطعی به سراسری برق این مجموعه با مشکل جدی روبرو نشوند.

کاربرد های دیزل ژنراتور اضطراری

همانطور که گفته شد انواع دیزل ژنراتور اضطراری با توان های مختلف در مکان های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. دیزل ژنراتور های اضطراری زمانی که برق شبکه سراسری قطع می شود می توانند نقش بسیار مهمی در تامین برق و تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی داشته باشند. در این مورد همانطور که در پاراگراف قبلی اشاره شد دیزل ژنراتور ها با استفاده از تابلو برق های اتوماتیک روشن می شوند که فرآیند ترانسفر سوئیچ به صورت اتوماتیک اتفاق می افتد و برق مجموعه تامین می شود. سوئیچ به صورت اتوماتیک اتفاق می افتد و ژنراتور به صورت خودکار قطع و وصل می شود. دیزل ژنراتور ها در مکان های مختلفی کاربرد دارند که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع دیزل ژنراتور اضطراری برای ساختمان های مسکونی می توانند مورد استفاده قرار بگیرند، این ژنراتور ها در صورت هنگام وقوع اتفاقات مختلف می توانند بسیار کاربردی باشند. از جمله موارد استفاده آن می توان به زمان آتش سوزی در ساختمان و بنا اشاره کرد که برق شبکه سراسری قطع می شود. در این صورت نیاز به برق برای عملیات های آتش نشانی وجود دارد که با استفاده از دیزل ژنراتور ها می توان این کار را انجام داد. این دیزل ژنراتور های اضطراری برای راه اندازی پمپ های آتش نشانی مورد نیاز است.
  • استفاده از دیزل ژنراتور اضطراری در ساختمان های درمانی و بیمارستان ها نقش بسیار مهمی دارد و برای دستگاه های به کار برده شده برای بیماران مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا در صورت قطعی برق، دستگاه ها دچار اختلال می گردند و جان بیماران ممکن است در معرض خطر باشند.
  • استفاده از دیزل ژنراتور ها در مکان های تفریحی و شهربازی ها نیز می تواند بسیار کاربردی باشد زیرا در صورت قطعی برق شبکه سراسری ممکن است دستگاه ها در وضعیت بدی قرار گرفته و افراد دچار ترس شوند. پس از قطع برق شبکه سراسری و اتصال به دیزل ژنراتور اضطراری این مشکل تا حد زیادی حل می شود.

نکته مهمی که در مورد دیزل ژنراتور و نصب آن در مکان های مختلف جود دارد، این است که همه این وسایل باید دارای تاییدیه سازمان های ذی ربط باشند و به درستی و با دقت بالا در مکان مورد نظر نصب شوند.

نکات مهم در مورد انواع دیزل ژنراتور اضطراری

دیزل ژنراتور ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن ها توسط برند های بسیاری طراحی و تولید به بازار عرضه می شوند. در مورد انواع دیزل ژنراتور اضطراری توجه به نکاتی ضروری است که به آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • کیفیت کارکرد و عملکرد دیزل ژنراتور ها را در نظر بگیرید و با توجه به مکان مورد نظر یکی از انواع آن را انتخاب کنید که با توان ژنراتور انتخابی همخوانی داشته باشد.
  • دیزل ژنراتور ها قیمت نسبتا مناسبی دارند اما از نظر آلودگی صوتی بدون استفاده از کانوپی برای آن ها می توانند بسیار آزار دهنده باشند.
  • انواع دیزل ژنراتور اضطراری می توانند به عنوان ژنراتور ثانویه نیز مورد استفاده قرار بگیرند. البته عموما دیزل ژنراتور ها در مکان هایی مورد استفاده هستند که اتصال به شبکه برق وجود ندارد.
  • ژنراتور های دیزلی که به عنوان ژنراتور ثانویه مورد استفاده قرار می گیرند می توانند جهت پارالل شدن، برق رسانی و … کاربرد داشته باشند.
  • سعی کنید هنگام انتخاب یک دیزل ژنراتور اضطراری برای مکان یا موقعیت مورد نظرتان در صورت عدم اطلاعات و دانش کافی، با یک کارشناس مربوطه یا متخصص مشورت کنید و یک انتخاب درست داشته باشید.
  • دیزل ژنراتور های اضطراری در پروژه های بزرگ ساختمانی و عمرانی مورد استفاده قرار می گیرند به دلیل اینکه این پروژه ها اصولا از نظر بعد مکانی دور از شبکه های برق سراسری هستند. دیزل ژنراتور ها به دلیل اینکه به راحتی قابل جابجایی هستند در این پروژه ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.
  • در صنایع بسیاری دیزل ژنراتور ها به دلیل قیمت ارزان مورد استفاده قرار می گیرند.