دیزل سایلنت چیست؟

مقدمه:

یکی از انواع دیزل ژنراتور هایی که مورد استفاده قرار می گیرد دیزل ژنراتور سایلنت است که به اختصار دیزل سایلنت نامیده می شود. دیزل سایلنت برای بخش های مهمی مورد استفاده قرار می گیرد که از جمله می توان به بیمارستان ها و مراکز درمانی اشاره کرد. ژنراتور های دیزلی نسبت به بقیه ژنراتور ها آلودگی صوتی بیشتری دارند.

در مورد دیزل سایلنت بهتر بدانید:

دیزل ها انواع مختلفی دارند که هر کدام در قسمت های متفاوتی استفاده می شوند و هر دیزل ژنراتور باید از نظر طراحی و ساخت برای موارد استفاده خود مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد. یکی از انواع دیزل ژنراتور هایی که مورد استفاده قرار می گیرد، دیزل ژنراتور سایلنت است که به اختصار دیزل سایلنت نامیده می شود. دیزل سایلنت برای بخش های مهمی مورد استفاده قرار می گیرد که از جمله می توان به بیمارستان ها و مراکز درمانی اشاره کرد. ژنراتور های دیزلی نسبت به بقیه ژنراتور ها آلودگی صوتی بیشتری دارند و در قسمت هایی که استفاده می شوند حتما باید از کانوپی برای آن استفاده شود. به کانوپی در این قسمت سایلنسر یا صدا خفه کن نیز می گویند. دیزل های سایلنت یا هر نوع ژنراتور دیگر کار اصلی و عمده آن این است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل کند و در قسمت هایی که آلودگی صوتی بسیار زیاد است مورد استفاده قرار می گیرند. همانطور که گفته شد یکی از مواردی که دیزل ژنراتور های سایلنت استفاده می شوند، بخش های درمانی است که سلامت بیماران بسیار حائز اهمیت است. اصولا دیزل سایلنت برای قسمت هایی مورد استفاده قرار می گیرد که رفت و آمد انسانی زیاد باشد و به دلیل اینکه ممکن است محدوده صدا فراتر از محدوده شنوایی انسان باشد، می تواند برای سلامتی آسیب زا و مضر باشد. به دیزل سایلنت نام های دیگری می دهند که می توان به دیزل ژنراتور سایلنت، موتور برق بی صدا، کانوپی سایلنت، دیزل ژنراتور بی صدا و … اشاره کرد که مردم اصولا با این اسامی نیز دیزل ژنراتور های سایلنت را می شناسند. در دیزل ژنراتور ها به دلیل اینکه سر و صدای زیادی تولید می کنند استفاده از کانوپی یا اتاقک فلزی بسیار ضروری و لازم است. به کانوپی اتاقک سایلنسر، اتاقک سایلنت، اتاقک ضد صدا و … می گویند. این اتاقک فلزی به عنوان یک محافظ و عایق صوتی عمل می کند و حتی می تواند به عنوان یک اتاقک عایق حرارتی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

مدل های مختلف ژنراتور های دیزلی سایلنت:

ژنراتور های گازی مدل های مختلفی دارند که هر کدام از آن ها ویژگی و خصوصیات خاص خود را دارند و یکی از خصوصیات و تقریبا معایب این دسته از ژنراتور ها این است که آلودگی صوتی بسیاری دارند که باید برای رفع این مشکل راهکار هایی در نظر گرفته شود. یکی از رایج ترین روش هایی که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد استفاده از منبع اگزوز سایلنت است. این راهکار از ابتدایی ترین و تقریبا روش هایی است که مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از راه های کاهش صدای ژنراتور های دیزلی است. مورد دیگری که برای ژنراتور های دیزلی و کاهش صدای آن ها استفاده می شود استفاده از کانوپی های فلزی است و همانطور که در پاراگراف های قبلی نیز اشاره شد به نام اتاقک های فلزی شناخته می شود. این مورد بیشتر در مکان ها عمومی مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند کارایی بسیاری داشته باشد، زیرا افزایش آلودگی صوتی می تواند بسیار آزار دهنده باشد. کانوپی یکی از موثرترین روش های سایلنت کردن برای ژنراتور ها است که می تواند علاوه بر عایق صوتی یک عایق حرارتی نیز محسوب شود. این محفظه فلزی بسیار کاربردی است و اگر در دیزل ژنراتور ها استفاده نشود، این ژنراتور ها می توانند آسیب های زیادی به محیط اطراف وارد کنند و تا حدودی مخرب باشند. اگر تا به حال از کنار ژنراتور های دیزلی رد شده باشید متوجه خواهید شد که حتی با وجود کانوپی نیز آلودگی صوتی دارند که این سر و صدا ها می توانند آزار دهنده باشند. محدوده صوتی ژنراتور های دیزلی تقریبا تا 90 دسی بل نیز می رسد و این محدوده برای شنوایی انسان بسیار پر مخاطره است. در نتیجه باید این صوت به محدوده ایمنی و بهداشتی برسد که آسیبی به انسان های اطراف خود نرساند. توجه داشته باشید که ژنراتور های گازی نسبت به ژنراتور های دیزلی آلودگی صوتی کمتری تولید می کنند و این قضیه باعث می شود که بتوان راحت تر ژنراتور های گازی را عایق کرد. می توان گفت سایلنت سازی ژنراتور های گازی به مراتب بسیار راحت تر از ژنراتور های دیزلی است.

اجزای تشکیل دهنده ژنراتور های دیزل سایلنت:

شاید تا به حال به این موضوع فکر کرده باشید که در یک کانوپی چه موادی و وسایلی استفاده می شود که می تواند یک عایق صوتی باشد. این موضوع در مورد عایق بودن یک کانوپی بسیار مهم است و می توان گفت که در این مورد از مواد کامپوزیتی بهره می گیرند. مواد کامپوزیتی به این صورت عمل می کنند که در داخل کانوپی تعبیه می شوند و این مواد به دلیل اینکه از لایه هایی از مواد سخت تشکیل شده اند انرژی صوتی را به درون کانوپی منعکس می کنند. در نظر داشته باشید که علاوه بر مواد کامپوزیتی که برای کانوپی ها مورد استفاده قرار می گیرد لایه هایی از جنس های نرم تر نیز در آن تعبیه می شود و همچنین برخی لایه نیز متخلخل می باشند. این مواد به دلیل این در کانوپی به کار می روند و انعطاف پذیر هستند، باعث می شوند انرژی صوتی جذب و تبدیل به گرما شود. با توجه به فرکانس هایی که ژنراتور ها دارند این مواد می توانند در جذب آن ها عکس العمل های متفاوتی داشته باشند. هر فرکانس تقریبا به یک نوع مواد خاص جذب می شود. در نتیجه کسانی که دیزل سایلنت را طراحی و تولید می کنند از چندین نوع مواد گوناگون در این ساختار استفاده می کنند. علاوه بر مواردی که در کانوپی مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند عایق صوتی محسوب شوند از دیگر موارد این است که تکنیک های لایه بندی نیز باید به درستی اجرا شوند تا قابلیت انعکاس صدا به درون کانوپی به وجود بیاید. پس در این مورد علاوه بر مواد و متریالی که به منظور عایق صوتی استفاده می شوند باید در نظر داشته باشید که تکنیک های اجرای آن ها نیز بسیار مهم است و باید با توجه به محدوده فرکانس اجرایی شوند. از طرفی نکته دیگری که در این زمینه نیز اهمیت دارد این است که نوع ژنراتور نیز در این زمینه مهم است و مواد و تکنیک ها باید با توجه به نوع ژنراتور نیز تعیین شوند.