دیزل ای سی یو دار به چه صورت است؟

مقدمه:

در این مقاله ما قصد داریم در مورد دیزل ای سی یو یا ای سی یو دیزل ژنراتور و نقش و عملکرد آن توضیحاتی ارائه دهیم. ECU مخفف کلمه Engine Control Unit  است و در دیزل ژنراتور دو نقش مهم و اساسی ایفا می کند. از نقش های مهم دیزل ای سی یو  دار کنترل دور موتور است که سطح ولتاژ سوزن های انژکتور را تغییر می دهد.

مروری بر دیزل ای سی یو دار

دیزل ژنراتور ها از جمله سیستم هایی هستند که برای تامین انرژی الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند در مکان ها و موقعیت های بسیاری مورد استفاده قرار بگیرند. دیزل ژنراتور از اجزا و تجهیزات بسیاری ساخته شده اند و از طرفی انواع مختلفی دارند. در این مقاله ما قصد داریم در مورد دیزل ای سی یو دار یا ای سی یو دیزل ژنراتور و نقش و عملکرد آن توضیحاتی ارائه دهیم. ECU مخفف کلمه Engine Control Unit  است و در دیزل ژنراتور دو نقش مهم و اساسی ایفا می کند. از نقش های مهم دیزل ای سی یو دار کنترل دور موتور است که سطح ولتاژ سوزن های انژکتور را تغییر می دهد و در مرحله بعدی میزان پاشش سوخت کنترل و در نهایت دور دیزل تنظیم می شود. دیزل ژنراتور هایی که شامل ای سی یو می باشند دور موتور ثابتی دارند و در نهایت فرکانس خروجی ثابت است. این موضوع باعث می شود که در این دیزل ها کمترین تغییرات را دارا می باشد. در مقایسه با دیزل ژنراتور هایی که گاورنر مکانیکی یا الکترو مکانیکی دارند، دارا بودن ای سی یو در دیزل ژنراتور ها یک مزیت محسوب می شود. از دیگر مزیت های دیزل ای سی یو دار این است که می تواند موتور دیزل را کنترل و حفاظت نماید، این مقوله باعث می شود که تمامی پارامتر های اساسی در وضعیت بهتری قرار بگیرند. شاید این نکته به ذهن برسد که با وجود کنترلر های دیگر در دیزل ژنراتور ها یا سیستم هایی از این قبیل، نیاز ضروری برای وجود ای سی یو وجود ندارد، در حالی که وجود هر کدام از این کنترلر ها برای دیزل ژنراتور لازم است. این موضوع و قرار گرفتن کنترلر های ضروری در دیزل ژنراتور می تواند به کنترل و حفاظت تمامی پارامتر ها و تجهیزات کمک بسیاری کند. کنترل و حفاظتی که توسط ای سی یو در دیزل ژنراتور ها صورت می گیرد توسط سنسور هایی که متصل به ای سی یو هستند انجام می گیرد. در نتیجه می توان گفت که میان کنترلر های دیگر در دیزل ژنراتور و ای سی یو هیچ گونه تضادی وجود ندارد و وجود این کنترلر ها در سیستم ضروری است.

مزایای استفاده از ECU  چیست؟

ای سی یو از جمله ماژول های کنترل کننده در موتور های دیزلی است که نقش بسیار مهمی در کنترل و حفاظت در موتور ایفا می کند. ECU که در برخی موارد ECM نیز نامیده می شود که در واقع می توان گفت قسمت مهم و عمده یک موتور دیزلی محسوب می شود. این قسمت از موتور های دیزلی مسئولیت کنترل و پاشش در انژکتور ها را بر عهده دارد و همچنین این قسمت باعث ترکیب سوخت و هوا نیز می شود. از طرفی دیزل ای سی یو دار می تواند آلاینده های خروجی و حاصل از سوخت را کنترل کند و از جمله سنسور های حفاظتی محسوب می شود. از طرفی می توان گفت دیزل ای سی یو دار عملکرد نظارتی نیز دارد و می تواند بر روی سرعت چرخش شفت و سیستم های خنک کننده نظارت داشته باشد. از دیگر مواردی که برای دیزل ای سی یو دار تعریف شده است می توان به نظارت بر روی شارژر و پمپ نیز اشاره کرد. همانطور که اشاره شد ای سی یو وظیفه کنترل و نظارت را بر عهده دارد که بخش های مختلفی توسط آن کنترل می شود، از جمله این بخش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از ای سی یو در موتور دیزلی نسبت ترکیب سوخت و هوا را کنترل می کند.
  • یکی دیگر از وظایف دیزل ای سی یو دار کنترل سرعت می باشد.
  • از دیگر نقش های ای سی یو در موتور های دیزل این است که انژکتور ها را کنترل می کنند.
  • ای سی یو ها می توانند مقدار ورودی سوخت دیزلی را کنترل کنند و در این زمینه نیز نقش مهمی دارند.
  • ای سی یو ها به پلاریته، نوسان و … حساس هستند، به همین علت می توانند اختلال های موجود در موتور دیزل را نشان دهند تا کاربر یا اپراتور با اطلاع از آن ها مشکل پیش آمده را رفع کند.

در استفاده از ای سی یو دیزل موارد زیر را مد نظر داشته باشید

در استفاده از دیزل ای سی یو دار باید به نکاتی توجه داشت که موجب آسیب رسیدن به آن نشود و از طرفی در عملکرد ای سی یو اختلال به وجود نیاید.

  • از مواردی که در این مورد اهمیت دارد این است که می توان گفت باطری را نباید از دیزل ژنراتور در حین باطری در حال شارژ شدن است جدا کرد. جدا کردن باطری از دیزل ژنراتور یکی از عوامل مهم در سوختن ای سی یو است. این نکته را در نظر داشته باشید که با جدا کردن باطری از دیزل ممکن است سایر تجهیزات نیز آسیب جدی ببینند. استفاده از یک شارژر استاندارد می تواند در این زمینه به شما کمک کند که اضافه ولتاژ باعث سوختگی دیزل ای سی یو دار نشود.
  • سعی کنید در مدت های مشخص سلنویید های سوخت را تعویض کنید زیرا آسیب خوردن ای سی یو ها منجر به اتصال کوتاه در خروجی های ای سی یو می شود. سلنویید های سوخت را می توانید بر اساس نظر کارشناسان و مهندسین مربوطه انجام دهید.
  • یکی دیگر از عواملی که باعث آسیب رسیدن به ای سی یو می شود و ممکن است در طولانی مدت باعث از بین رفتن اتصالات و خوردگی در دیزل ای سی یو دار شود، گرد و غبار می باشد که می تواند در طولانی مدت آسیب های جدی به این کنترلر وارد کند. طبق اصول استاندارد می توانید به تمیز کردن و از بین بردن گرد و غبار ای سی یو دیزل اقدام کنید.
  • اگر باطری دیزل دچار آسیب شده است حتما برای تعویض آن اقدام کنید زیرا این مورد باعث می شود که در طولانی مدت آسیب های جدی به دیزل ای سی یو دار وارد شود. این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که خروجی ولتاژ آن ثابت نیست و دارای نوساناتی می باشد. به توصیه متخصصین این امر هر چند سال یک بار باطری را تعویض کنید.
  • از دیگر مواردی که توجه به آن حین کار ضروری است اینکه از استارتر های اورجینال استفاده شود، زیرا به کار بردن یک استارتر تقلبی و فیک می تواند آسیب های جدی به دیزل ای سی یو دار وارد کند. از دلایل آن می توان گفت که استارتر های تقلبی دارای سنسور های قوی نیستند.