در مورد برق صنعتی بیشتر بدانید

مقدمه:

اگر بخواهیم به صورت مختصر و خلاصه برق صنعتی را تعریف کنیم باید بگوییم که کاربرد برق در صنعت یک توضیح مناسب برای این مقوله است. اما به صورت جامع تر می توان گفت برق صنعتی به بررسی و تجزیه و تحلیل جامع و کامل در مورد موضوعاتی مانند ماشین های چرخشی ترانسفورماتورها درایو های ای سی و دی سی پی ال سی کنترل موتور و غیره می پردازد.

مروری کلی بر رشته برق:

شاید شما با بسیاری از مباحث مرتبط با برق و یا رشته های دانشگاهی آشنایی کامل داشته باشید گرایش های رشته برق در سطح آکادمی شامل برق کنترل، الکترونیک، قدرت و … می باشد. هر کدام از این رشته ها به طور تخصصی در یک بخش خاصی از صنایع مختلف کاربرد دارند. اما اگر بخواهیم به صورت کلی در مورد برق صنعتی صحبت کنیم باید به طور کامل در مورد  آن در صنایع مختلف و همچنین بازار کار این رشته توضیحاتی ارائه دهیم. اگر بخواهیم به صورت مختصر و خلاصه برق صنعتی را تعریف کنیم باید بگوییم که کاربرد برق در صنعت یک توضیح مناسب برای این مقوله است. اما به صورت جامع تر می توان گفت برق صنعتی به بررسی و تجزیه و تحلیل جامع و کامل در مورد موضوعاتی مانند ماشین های چرخشی، ترانسفورماتور ها، درایو های AC و DC، پی ال سی، کنترل موتور و … می پردازد. از طرفی این مهارت می تواند در مورد تعمیر و نگهداری و یا عیب یابی و نصب سیستم های الکتریکی به صورت کامل اطلاعاتی ارائه کند. در این گرایش از برق تجهیزات بسیار مختلفی به کار می رود که هرکدام برای یک بخش کار مورد استفاده قرار می گیرند. در نظر داشته باشید کاربرد های برق صنعتی در دنیای امروزه بسیار افزایش یافته است و هر متخصص این زمینه باید بر اطلاعات علمی و عملی تسلط کامل داشته باشد. در نظر داشته باشید این که چگونه در یک بخش از صنعت می توان انرژی الکتریکی را استفاده و یا حتی کنترل کرد همه می‌توانند از زیر شاخه‌ های برق صنعتی محسوب شوند. در این زمینه تکنیک ها و روش های بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند که مهندسین این رشته باید کاملا بر مباحث و مفاهیم مسلط باشند. رشته برق از نظر اینکه توانسته تحولات بسیاری در صنایع مختلف ایجاد کند بسیار مورد توجه است و امروزه تقریبا زندگی بدون این مهارت غیر ممکن شده است و اختلال در روند آن می تواند زندگی را مختل کند.

برق صنعتی موارد زیر را شامل می شود:

برق صنعتی موارد بسیاری را شامل می شود که این نشان دهنده گستردگی و کاربرد این مقوله در صنایع مختلف است. به موارد زیر در این مورد توجه کنید. استفاده از این مفهوم شامل:

  • زمانی که یک کمپرسور را به وسیله یک کنتاکتور خاموش و روشن می کنیم.
  • هنگامی که یک موتور تک فاز به کمک کلید گردان خاموش و روشن می شود.
  • زمانی که یک موتور به وسیله یک رله هوشمند کنترل می شود.
  • هنگامی که یک کلید الکتریکی را توسط یک کلید صفر خاموش و روشن می کنیم البته در نظر داشته باشید که این کلید الکتریکی باید از نوع سه فاز باشد.
  • در صنعت کشاورزی زمانی که یک پمپ آب راه اندازی می شود و یا اینکه در صنایع کشاورزی می خواهید یک پمپ شناور سه فاز را راه اندازی کنید می توانید این کار را به وسیله یک کلید ستاره مثلث استفاده کنید.
  • زمانی است که شما قصد دارید موتور یک نوار نقاله را روشن کنید.
  • هنگامی که در یک کارگاه از چندین کلید اتوماتیک برای تقسیم برق سه فاز استفاده می کنید و این انرژی بین تجهیزات مختلف بخش بندی می شود.
  • هنگامی که شما می خواهید توان راکتیو یک مجموعه را کاهش دهید از این مبحث استفاده می کنید و البته این کار به کمک خازن ها انجام می شود.
  • هنگامی که تابلو های برق را در یک محل و موقعیت نصب می کنید و قصد دارید که مقدار جریان هر فاز از ساختمان یا کارگاه را نمایش دهید که این به وسیله آمپرمتر انجام می شود و این آمپرمتر دیجیتالی بر روی درب تابلو نصب شده است.
  • زمانی که قصد دارید روشنایی یک مجموعه را توسط یک کنتاکتور و دو کلید استپ و استارت، خاموش و کنید که آشنایی با کنتاکتور و انواع کلید های شستی در این مفهوم گنجانده شده اند.
  • اگر قصد دارید که یک موتور سه فاز را بر روی یک نوار نقاله راه اندازی کنید می توانید با دستگاهی به نام سافت استارتر این کار را انجام دهید. این فرآیند با سافت استارتر بسیار نرم و آرام راه اندازی می شود و به این وسیله هیچ لرزش و ویبره ی بر روی نوار نقاله نخواهیم داشت.
  • اگر می خواهید از یک درایو الکتریکی به منظور کنترل دور موتور سه فاز استفاده کنید این مقوله و مفهوم در این قسمت نیز کاربرد دارد.

بازار کار برق صنعتی:

همانطور که در پاراگراف قبلی اشاره شد این رشته می تواند در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد و همچنین بازار کار آن بسیار متنوع و زیاد است. مهارت و تسلط بر مفاهیم پایه ای و اساسی در این مورد می تواند در ایجاد بازار کار مناسب برای فرد بسیار تاثیر گذار باشد. اینکه یک مهندس یا متخصص این رشته فقط بر مسائل تئوری و یا فقط مسائل عملی تسلط داشته باشد نمی تواند کافی باشد. تسلط بر مفاهیم نظری و تئوری می تواند یک پیش زمینه بسیار قوی برای میدان عملی این رشته محسوب شود. در نظر داشته باشید که ابتدا در قسمت عملی باید با تجهیزات به کار رفته و مورد نیاز این رشته آشنا باشید و بتوانید در موارد مختلف از آن ها استفاده کنید. افرادی که در این زمینه متخصص شده اند می تواند در کارگاه، کارخانه و … صنایع مختلف مشغول به کار شوند. متناسب با اینکه تا چه سطحی تحصیلات دارید و یا اینکه چه اندازه مهارت دارید می توانید در ردیف شغلی  های مختلف مرتبط با این رشته وارد بازار کار آن شوید. از یک برقکار حرفه ای گرفته تا مهندسی و متخصصین می تون در این رشته مشغول به کار شد.

موارد استفاده برق صنعتی

این مفهوم و مقوله با توجه به کاربرد آن و مهارت فرد فنی می تواند در بخش های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد که از جمله می توان به موارد زیر استفاده کرد:

  • استفاده در صنایع مختلفی مانند نساجی، سیمان، فولاد، نفت، پتروشیمی، نیروگاه های آبی و بادی ماشین آلات سنگین، خودروسازی، صنایع غذایی، کشتیرانی و …
  • استفاده از تیرک های روشنایی و الکتریکی در جاده ها و بلوار های شهری و روستایی
  • منازل مسکونی و ساختمان های اداری و تجاری
  • بیمارستان ها، مراکز درمانی و خدماتی