توان دیزل ژنراتور چگونه سنجیده می شود؟

ژنراتور ها با سوخت های مختلفی کار می کنند که از جمله می‌توان به ژنراتور های دیزلی یا گاز سوز اشاره کرد هر کدام از این مولد های برق با توجه به ظرفیت دستگاه توان های مختلفی دارند در این مقاله ما قصد داریم در مورد توان دیزل ژنراتور توضیحاتی ارائه کنیم.

توان مصرفی و توان دیزل ژنراتور

ژنراتور ها مولد های برقی محسوب می شوند که می توانند انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی و نیروی برق تبدیل کنند. نیروی برق حاصل چرخش سیم پیچ ها درون موتور ژنراتور ها به وجود می‌آید که می‌تواند بسیاری از نیاز های الکتریکی یک مجموعه را برطرف کند. ژنراتور ها با سوخت های مختلفی کار می کنند که از جمله می‌توان به ژنراتور های دیزلی یا گاز سوز اشاره کرد هر کدام از این مولد های برق با توجه به ظرفیت دستگاه توان های مختلفی دارند در این مقاله ما قصد داریم در مورد توان دیزل ژنراتور توضیحاتی ارائه کنیم. عوامل بسیاری در محاسبه توان دیزل ژنراتور موثر است که هر کدام از این فاکتورها می توانند اثر کاهش یا افزایشی بر روی توان ژنراتور ها داشته باشند. پیش از آن که در مورد توان دیزل ژنراتور ها بخواهیم توضیحاتی ارائه دهیم باید گفت که ابتدا باید توان مصرفی مجموعه سنجیده شود تا یک دیزل ژنراتور به درستی و با دقت انتخاب شود. سنجش توان مصرفی این کمک را خواهد کرد که ژنراتور به صورت کاربردی مورد استفاده قرار بگیرد، زیرا اگر بین توان مصرفی و توان ژنراتور مطابقت وجود نداشته باشد عملا نمی توان از این مولد برق هیچ استفاده ای کرد. اگر توان ژنراتوری که تهیه می کنیم از توان مصرفی بیشتر باشد باید هزینه بیشتری برای سوخت پرداخت کرد. از طرفی اگر توان ژنراتور از توان مصرفی کمتر باشد به واقع نمی توان از این ژنراتور در محیط یا مجموعه مورد نظر استفاده کرد. برای محاسبه توان مصرفی برای انتخاب یک دیزل ژنراتور مناسب باید تمامی فاکتور ها از جمله مصرف اولیه را نیز در نظر بگیرید.

انتخاب دیزل ژنراتور مناسب با توان مصرفی

همانطور که اشاره شد برای انتخاب یک دیزل ژنراتور مناسب باید توان مصرفی را در نظر بگیرید. مطابقت میان توان مصرفی و توان دیزل ژنراتور می‌تواند منجر به راندمان و بازدهی صحیح و بالایی شود. محاسبه بار مصرفی در این زمینه تاثیر ویژه‌ای دارد که باید طبق فرمول های تعیین شده اندازه گیری شود. در نظر داشته باشید انتخاب اشتباه یک دیزل ژنراتور می تواند از نظر مالی هزینه‌ های زیادی برای کاربر داشته باشد. توجه داشته باشید که اگر محاسبه توان مصرفی اشتباه صورت بگیرد. در نتیجه یک دیزل ژنراتور اشتباه انتخاب می شود که هیچگونه کارایی برای موقعیت مد نظر ندارد علاوه بر اینکه انتخاب یک دیزل ژنراتور باید با توان مصرفی مطابقت داشته باشد باید به کاربرد دیزل ژنراتور نیز در آن موقعیت و مکان دقت کرد اینکه یک دیزل ژنراتور قرار است به صورت دائمی یا فقط در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار بگیرد. توان دیزل ژنراتور می تواند با توجه به نوع سوخت و توان مصرفی متفاوت باشد و برای موقعیت های سه فاز و تک فاز مورد استفاده قرار بگیرد. می توان نتیجه گرفت که علاوه بر محاسبه توان مصرفی برای انتخاب یک دیزل ژنراتور مناسب باید در نظر داشت که این ژنراتور برای چه موقعیتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که عددی که شما برای محاسبه توان بار الکتریکی به دست می آورید ممکن است یک عدد نسبی باشد ولی با این وجود نیز می توان با همین عدد یک دیزل ژنراتور صحیح را برای کارایی بهتر انتخاب کرد.

دیزل ژنراتور دائم یا اضطراری؟

همانطور که در پاراگراف قبل اشاره شد دیزل ژنراتور ها با توجه به نیاز یک مجموعه و موقعیت تهیه می شوند که در نظر گرفتن توان مصرفی مجموعه نیز باید لحاظ شود. توان دیزل ژنراتور در انواع مختلف آن با هم متفاوت است و با توجه به این موضع برای یک مجموعه انتخاب می شود. در این پاراگراف در مورد دیزل ژنراتور های اضطراری و دائم و استفاده آن ها در موقعیت های مختلف صحبت می کنیم. دیزل ژنراتور های اضطراری بیشتر در مکان هایی که قطع برق ممکن است موجب خسارت های جبران پذیر مالی یا جانی شود کاربرد دارند. مکان هایی مانند بیمارستان و مراکز درمانی در اولویت این موضوع هستند که ملزم به نصب و راه اندازی ژنراتور ها با توجه به میزان برق مصرفی مجموعه هستند. از جمله مراکز دیگری که برای استفاده از دیزل ژنراتور های اضطراری اولویت دارند می توان به فرودگاه ها و صنایع غذایی اشاره کرد. در هنگام قطعی برق ممکن است در این دو مجموعه نیز آسیب مالی و جانی جبران ناپذیری وارد شود. در نظر داشته باشید که توان دیزل ژنراتور های اضطراری به صورتی در نظر گرفته می شود که فقط برای زمان قطعی برق مورد استفاده قرار بگیرند. از دیگر انواع ژنراتور که می تواند در بسیاری موقعیت ها کاربرد های مختلفی داشته باشد ژنراتور های دائم کار هستند که برای قسمت هایی استفاده می شوند که شبکه برق سراسری وجود ندارد. از طرفی ممکن است انتقال خطوط برق سراسری به این موقعیت ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نباشد. دیزل ژنراتور های دائم کار در محیط هایی مانند معادن، نیروگاه ها، باغ رستوران ها و … مورد استفاده قرار می گیرند. در این مورد نیز توان دیزل ژنراتور با توجه به میزان توان مصرفی یک موقعیت سنجیده می شود و ژنراتور مورد نظر در مکان نصب و راه اندازی می شود.

نکات کلیدی در مورد توان دیزل ژنراتور ها

در پاراگراف های قبلی در مورد توان مصرفی دیزل ژنراتور ها و بار مصرفی آن ها توضیحاتی ارائه شد. در نظر داشته باشید که برای انتخاب یک دیزل ژنراتور مناسب برای یک مجموعه باید میزان بار مورد نیاز را در نظر بگیرید و با توجه به آن ژنراتور مورد نظر خود را انتخاب کنید. به نکات زیر در مورد توان دیزل ژنراتور ها دقت کنید.

  • اگر بار الکتریکی را محاسبه کنید و یک عدد نسبی حاصل شود با توجه به آن می توانید توان الکتریکی ژنراتور را به دست آورید.
  • مصرف کننده ها را با توجه به نع تک فاز یا سه فاز بودن انرژی الکتریکی در نظر بگیرید.
  • توان الکتریکی با واحد های مختلفی اندازه گیری می شود از جمله می توان به آمپر، کیلو وات ساعت، اسب بخار، کیلو ولت بخار و … اشاره کرد. برای انتخاب صحیح ژنراتور باید این نسبت ها با یکدیگر هم در ژنراتور و در توان مصرفی یکسان باشند. با استفاده از فرمول های ریاضی تعریف شده می توان این واحد ها را به هم تبدیل کرد.