تعمیرات دیزل شامل چه مواردی می شود؟

مقدمه:

تعمیرات دیزل ژنراتور باید به صورت تخصصی توسط افراد ماهر و خبره انجام گیرد. در این مقاله ما قصد داریم در مورد تعمیرات دیزل ژنراتور ها و مشکلاتی که ممکن است در این سیستم ها به وجود بیاید توضیحاتی ارائه دهیم. تعمیرات و سرویس دیزل ژنراتور ها باید بر اساس عیب یابی صحیح و دقیق ژنراتور ها انجام بگیرد.

تعمیرات دیزل ژنراتور را به صورت تخصصی انجام دهید

ژنراتور ها انواع مختلفی دارند و برای تامین انرژی الکتریکی مورد استفاده قرار می  گیرند. این سیستم ها از اجزای مختلفی ساخته شده اند و هر کدام از این اجزا و تجهیزات ممکن است با مرور زمان دچار مشکل یا اختلالاتی شوند. این اختلال ها ممکن است در روند کلی ژنراتور ها مشکل ایجاد کنند و نیاز به تعمیرات دیزل ژنراتور ها به وجود بیاید. تعمیرات دیزل ژنراتور باید به صورت تخصصی توسط افراد ماهر و خبره انجام گیرد. در این مقاله ما قصد داریم در مورد تعمیرات دیزل ژنراتور ها و مشکلاتی که ممکن است در این سیستم ها به وجود بیاید توضیحاتی ارائه دهیم. تعمیرات و سرویس دیزل ژنراتور ها باید بر اساس عیب یابی صحیح و دقیق ژنراتور ها انجام بگیرد. در تعمیرات دیزل ژنراتور که توسط کارشناسان و مهندسین این امر صورت می‌گیرد در ابتدا باید عیب یابی انجام شود. پس از عیب یابی به این نکته توجه می‌ شود که دیزل ژنراتور نیاز به تعمیر اساسی و تخصصی دارد و یا اینکه با تعمیرات معمولی نیز مشکل آن برطرف می شود. دیزل ژنراتور ها ممکن است دچار خرابی یا اختلال شوند که برای دوام آن ها و طول عمر بیشتر باید اقدام به تعمیرات اساسی کرد. یکی از مواردی نیز که در این زمینه حائز اهمیت است اینکه برای برخی قسمت ها و سیستم های به کار رفته در دیزل ژنراتور ها باید سرویس‌های هفتگی، ماهانه و یا سالانه انجام بگیرد. سرویس های روغن کاری، تمیز کردن و … از جمله این موارد هستند. زمانی که شما سرویس دیزل ژنراتور ها را در وقت های مشخص انجام دهید هزینه‌ های تعمیر و نگهداری را به مرور زمان کاهش داده اید. توجه داشته باشید که تعمیر و نگهداری صحیح و دقیق دیزل ژنراتور ها برعملکرد مناسب و همچنین طول عمر مفید این تجهیزات تاثیر بسیار زیادی دارد. از مواردی که برای تعمیر دیزل ژنراتور در نظر گرفته می شود این است که باید ابتدا فرد دانش و مهارت کافی در این زمینه داشته باشد. مورد بعدی اینکه بهترین کار این است که از تجهیزات و قطعات یدکی اصلی استفاده شود. در صورت استفاده از قطعات تقلبی و فیک طول عمر ژنراتور کاهش می یابد و از طرفی نیاز ضروری به قطعه، مجددا تکرار می شود. عیب یابی می تواند توسط دستگاه های مختلفی انجام شود که از جمله این دستگاه ها می توان به دستگاه های دیاگ اشاره کرد که نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا می کنند.

در تعمیرات دیزل ژنراتور به این نکات توجه داشته باشید

در تعمیرات دیزل ژنراتور باید به نکات اساسی و مهمی دقت کنید که این فرآیند به درستی انجام بگیرد. همانطور که در دو پاراگراف قبلی اشاره شد باید گفت عیب یابی اولین مرحله از این فرآیند محسوب می شود که تا حدودی می تواند به شما نشان دهد مشکل سیستم به چه صورت برطرف خواهد شد.

قسمت مکانیکی

از جمله مشکلاتی که ممکن است در یک دیزل ژنراتور با آن برخورد کنید می توان به روشن نشدن دیزل ژنراتور ها، آلودگی صوتی، زیاد خاموش و روشن شدن دیزل ژنراتورها، سخت روشن شدن سیستم، دور پایین دیزل ژنراتور و یا نوسانات آن، رنگ های دود های خروجی از اگزوز های ژنراتور که هرکدام نشان دهنده چه موارد و یا مشکلاتی هستند، نامنظم کار کردن موتور ژنراتور، چرا موتور دیزل ژنراتور به سرعت نامی نمی رسد، آیا موتور دیزل ژنراتور ممکن است جوش آورد، این مشکلات که به آن ها اشاره شد از جمله مشکلات بخش مکانیکی ژنراتور محسوب می شوند. یک دیزل ژنراتور چهار قسمت اصلی دارد که هر کدام از این قسمت ها ممکن است دچار اختلالات و مشکلاتی شوند. در نظر داشته باشید که اگر موتور دیزل ژنراتور شما به سختی روشن می شود یا اینکه به صورت کلی روشن نمی شود باید پیش از هر کاری از عملکرد شیر سوخت مطمئن شوید از طرفی میزان سطح سوخت در باک را چک کنید. اگر نیاز به هواگیری است این کار را انجام دهید. ممکن است لوله ها و شلنگ های سوخت رسان دچار انسداد باشند، گرفتگی را رفع کنید و از جمله موارد دیگری که باید در این مورد مد نظر قرار بگیرند. اگر دور موتور دیزل ژنراتور پایین است باید تنظیمات ECU را بررسی کنید. ممکن است سنسور گاورنر نیز دچار مشکل شده باشد. اگر دود خروجی از اگزوز ژنراتور سیاه رنگ باشد فیلتر هوا را می‌توانید تعویض کنید. پمپ سوخت را باید کنترل کرد و در صورت گرفتگی انژکتور ها آن را رفع نمود. از طرفی اگر دود خروجی از یک اگزوز آبی رنگ باشد، باید توجه کنید که موتور دیزل ژنراتور دچار روغن سوزی است. در این صورت باید تعمیرات اساسی انجام دهید.

قسمت الکتریکی

قسمت بعدی که ممکن است دچار مشکل شود ایرادات مربوط به بخش الکتریکی می باشد. در این بخش ممکن است ولتاژ دستگاه از حد متوسط پایین تر یا بالاتر رود، در این صورت AVR ولتاژ رگولاتور توسط فرد چک می شود و مشکل در این زمینه باید برطرف شود. مشکل در این قسمت ممکن است باعث سوختن پل دیود، سوختن سیم پیچ و ولتاژ رگولاتور شود.

قسمت کنترل و حفاظت

از دیگر بخش هایی که در یک ژنراتور ممکن است دچار مشکل شود، قسمت های کنترل و حفاظت می باشد. در این قسمت ممکن است خرابی سنسور، خرابی پمپ سوخت، خرابی استارت، خرابی دینام، خرابی برد کنترل، خرابی رله، خرابی تایمر به وجود بیاید. خراب شدن هر کدام از این تجهیزات می‌تواند در عملکرد صحیح سیستم مشکلاتی به وجود بیاورد. از طرفی اگر این اختلال ها بسیار زیاد باشد می تواند منجر به خاموش ماندن دستگاه شود. در نتیجه پس از عیب یابی می توان متوجه شد که هر کدام از این قطعات نیاز به تعمیر اساسی و یا تعویض با قطعات سالم و نو را دارند.

قسمت کوپلینگ و شاسی

از دیگر بخش هایی که در تعمیرات دیزل ژنراتور باید مد نظر قرار بگیرد بررسی شاسی و کوپلینگ می باشد. در این قسمت ممکن است مسیر های ورودی و خروجی مخزن سوخت گرفته شوند. این بخش باید به صورت صحیح هوا گیری شود. از جمله مشکلات دیگر در این زمینه می توان به سوراخ شدن مخزن سوخت و خرابی درجه باک اشاره کرد.توجه داشته باشید هر کدام از این اخلال ها می توانند در روند نهایی و عملکرد کلی دیزل ژنراتور تاثیرات منفی زیادی داشته باشند. تعمیرات دیزل ژنراتور باید توسط کارشناسان مربوطه و متخصصین این زمینه انجام بگیرد.